Torsdag 2.september var alle barnehagene samlet fysisk, for første gang på veldig lenge, til ledersamling i Kristiansandsbarnehagen, sammen med Senter for anvendt kommunalforskning på UiA (SAKOM). Oppvekstdirektør Kristin Eidet Robstad åpnet med å understreke at vi trenger en handlekraftig oppvekstsektor som hver dag arbeider systematisk for at alle barn skal oppleve at de er inkludert i felleskapet. Kommunen er i gang med et treårig samarbeid med UIA, som skal følge oss med forskning og utdanning, så vel som støtte til prosessene underveis. Samarbeidet har som mål å øke barnehagene og skolenes utviklings- og handlingskapasitet.
Det ble poengtert at den enkelte leder trenger gode vilkår for handlekraft, et "godt rom rundt seg", med god balanse mellom ansvar, myndighet og handlingsrom. Det sentrale spørsmålet er; " hvor mye får lederen lov til?", og det understrekes at mellomlederen er en krumtapp, som utøver ledelse i et komplekst krysspress, ofte med motstridende forventninger, i landskapet mellom støtte og stress.
I etterkant av Morten Øgård og Linda Hyes innlegg gjennomførte vi en paneldebatt med samtale om de ulike aspektene denne problemstillingen løfter. Utsagn fra den etterfølgende debatten:- "Vi kan kjenne på alle disse variasjonene og begrensningene i handlingsrom. Jeg kan være innom alle typene i løpet av en dag"
-"Vi skal "møblere" dette rommet. Innrede og legge til rette slik at vi har handlingsrom og handlekraft". -"Kjenner på at det er godt å sitte i dette rommet der disse spørsmålene kommer opp. Vi kommer til å ha møblerte hjem, hele gjengen".
Neste innlegg var av Terje Alfsen og Sverre Bjotveit, som presenterte sin masteroppgave "Rammeverk for kvalitet og mestring i Kristiansand kommune, styringsverktøy eller luftslott?".
De fant ingen signifikant forskjell mellom private og kommunale barnehager på kjennskap og bruk av Rammeverket. Barnehagene har vært best på å integrere rammeverket i sine virksomheter. Men verktøyet er ikke MYE brukt.
Jo høyere opp i utdanningsløpet, jo mer faller tallene for bruk og kjennskap.
Fra den etterfølgende debatten:
- " Alt henger sammen med alt, hva er begynnelse og slutt på dette?" "Ingen stopp og sluttpunkter, ingen milepæler eller målepunkter,-et strategisk verktøy, men er det noe forpliktelse i dette?"
- "Rammeverket oppleves som noe kjent og som en fortsettelse av IL og FLiK, men arbeidet er i startgropa".
At kollektive prosesser passer godt for barnehagene med den måten vi jobber på i team og som punkter for videre arbeid foreslår hun:
1. Utvikle et felles språk.
2. Jobbe helhetlig og etablere system og en god struktur for samarbeid.
3. Jobbe med kulturen for å oppnå stor takhøyde. At det må være lov å diskutere uenigheter.
Fra debatten etterpå:
- "Motivasjon i personalgruppa krever at det er trygghet....."
-" Medvirkning er vanskelig. Legger fram ulike muligheter for å medvirke, men det er få svar å få".
- Utvikling er mer enn endring. Vi bør slutte å snakke om endring, og heller snakke om utvikling.
- God planlegging og ledelse er helt sentralt, for å komme dit en vil.
- Lederen må ha utholdenhet og vilje til å skape noe nytt, og hele tiden jobbe med entusiasmen i personalgruppen.
Kommunalsjef Eva Hauger Gjersvold rundet av dagen med å takke for Mortens kompliment, han kalte henne " miss Sophie", Eva poengterte at miss Sophie godt kan være et forbilde,- Alvorlig dement , men kapabel til å lage en skikkelig fest :) Eva understreket at i stedet for å tenke gode eller dårlig ledere- god og dårlig ledelse, må en erkjenne at det er rom for begge deler. Det er ikke alltid like enkelt. -"Selv har jeg både vært god og dårlig leder til tider, og til og med vært innom begge kategorier på en og samme dag..."
Se også nyhetsartikkelen på Uias hjemmesider:
Kommentarer
Legg inn en kommentar