Visste du at et barn spiser 3000 måltider i løpet av et liv i barnehagen?
- Tre måltider hver dag fra de starter i barnehagen til de begynner på skolen. Da er det ekstra viktig at vi legger til rette for gode måltider!
Måltidet er en del av «klokka» for barna i barnehagen; aktiviteter og situasjoner som kommer i samme rekkefølge og skjer omtrent på samme måte hver eneste dag. Måltider og andre rutinesituasjoner bidrar til forutsigbarhet og trygghet. Måltidet bør gi alle barn og voksne en god opplevelse av å være sammen, at vi er et oss. Se også denne podkasten om rutiner!
Mat og måltider skal ifølge Rammeplanen ha en betydningsfull plass i hverdagen. Måltider og matlaging skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner.
Mat og måltidet, handler om maten som serveres, at den er sunn, variert og at barna vil spise den. Mat og måltider gir rom for samtaler og å utforske ord og begreper. I forskningsprosjektet GoBan så man at de voksne snakket med barna under måltidet, men samtalene ble ofte korte og ga lite rom for utforsking og undring, særlig når det ble mange barn rundt bordet. Når man forsøker å få alle med i samtaler, blir det mindre tid til å vente på hvert enkelt barns svar, undring og utforskning. Mat og måltidet handler også om sanseopplevelser, om lukt, smak, hvordan konsistensen er og hvordan maten ser ut. Det handler om opplevelse av deltagelse i fellesskapet, språk, samtale og samhandling.
Måltidet er en del av «klokka» for barna i barnehagen; aktiviteter og situasjoner som kommer i samme rekkefølge og skjer omtrent på samme måte hver eneste dag. Måltider og andre rutinesituasjoner bidrar til forutsigbarhet og trygghet. Måltidet bør gi alle barn og voksne en god opplevelse av å være sammen, at vi er et oss. Se også denne podkasten om rutiner!
Mat og måltider skal ifølge Rammeplanen ha en betydningsfull plass i hverdagen. Måltider og matlaging skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner.
Mat og måltidet, handler om maten som serveres, at den er sunn, variert og at barna vil spise den. Mat og måltider gir rom for samtaler og å utforske ord og begreper. I forskningsprosjektet GoBan så man at de voksne snakket med barna under måltidet, men samtalene ble ofte korte og ga lite rom for utforsking og undring, særlig når det ble mange barn rundt bordet. Når man forsøker å få alle med i samtaler, blir det mindre tid til å vente på hvert enkelt barns svar, undring og utforskning. Mat og måltidet handler også om sanseopplevelser, om lukt, smak, hvordan konsistensen er og hvordan maten ser ut. Det handler om opplevelse av deltagelse i fellesskapet, språk, samtale og samhandling.
Sissel H. Helland har gjort et spennende doktorgradsarbeid: Matmot i barnehagen. En studie av toåringers matneofobi og kosthold og hvordan dette kan endres. Sissel Helland fant i sin forskning at man kan redusere 2-åringers motvilje mot å smake på ny mat ved å tilby ulike smaker og matvarer. Det viste seg at ved å tilby ulike smaker og forskjellig mat, ble de over tid mindre kresne.
På dette kurset ved UIA kan du utvide dine kunnskaper om mat- og måltid i barnehagen. Kurset er gratis og unikt i Norge!
For deg som jobber i barnehage kan du jobbe mer med dette på denne måten:
- Ta utgangspunkt i Rammeverket , fokusområdet Livsmestring og helse. Hvordan tilrettelegger dere i barnehagen din for matlaging og sunne måltider? Sett opp noen punkter for deg selv og diskuter dette med dine kolleger.
- Velg to punkter dere ønsker å forbedre i barnehagens praksis. Avtal hvem som skal ha ansvar for å følge opp at arbeidet settes igang.
Kommentarer
Legg inn en kommentar