Gå til hovedinnhold

Dansk podkast om godt læringsmiljø i rutinesituasjoner


Dansk faglig podkast om pedagogikk og læringsmiljø.
Dette avsnittet handler om Pedagogisk læringsmiljø i barnehagens rutinesituasjoner. Hvis man skulle "finne opp" et pedagogisk læringsmiljø, ville man finne opp rutinene sier forsker Søren Smidt i dette avsnittet av den danske podkasten BØRNEHØJDE. Her snakker de om hvorfor rutiner og gjentagelse har et stort potensiale for barns trivsel, læring, utvikling og dannelse.

Vi besøker også Brændgård barnehage i Herning, hvor man nettopp har arbeidet med å skape tydelighet i rutinesituasjoner som i garderoben og på badet. Det har vist sig å styrke relasjonene både barna imellom, men også barn og voksne imellom.

Hør denne danske Podkasten her:


Her finner du de to andre podkastene i denne serien: https://emu.dk/dagtilbud/podcast/bornehojde

Medvirkende: Søren Laibach Smidt, forsker ved Københavns Professjonshøyskole Leder, personale og barn fra Børnehuset Brændgård i Herning Vert: Trine Beckett, journalist og kommunikationsrådgiver. 

Hvis du er ansatt i barnehage kan du og dine kolleger prøve å svare på noen av disse spørsmålene. Først hver for dere, så i et fellesskap på deres digitale samarbeidsplattform.
  • Hva merket du deg etter å ha hørt denne podkasten?
  • Hvordan gir vi barna i barnehagen mulighet for å bidra positivt på ulike måter i våre rutinesituasjoner? Måltidet- garderoben-
  • Hva ønsker vi at barna skal erfare om seg selv i rutinene? Hvordan kan vi lykkes enda bedre med dette?
Se også dialogkortene som følger med Podkastserien HER!

Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Små barn av regnbuen

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager). I barnehagene våre går det barn som er forskjellige på mange slags måter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmål, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier. Noen bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre, noen sammen med bestemor, andre kanskje hos en fosterfamilie. I samfunnet vårt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen tror på Gud, eller  Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med å tro på seg selv. Sånn er verden i 20

Samisk kultur - en del av det norske mangfoldet.

Årets storbykonferanse har nettopp funnet sted i Tromsø, - "en samisk by", hevdet ordføreren (som var fra Bergen!) Byen har nettopp åpnet en ny samisk barnehage , basert på samisk kultur og språk . Vi fikk også et møte med Samisk Høgskole , og Asta Balto som snakket om samiske tradisjoner:"Fra tradisjonell oppdragelse til pedagogikk". Den samiske kultur har hatt dårlige kår i Norge. Både språk og tradisjoner er nå i ferd med å bli "tatt tilbake" - dekolonisert. Som eksempel kom det, så seint som i 1985, en lovendring som gjorde det lovlig å undervise på samisk i grunnskolen. Opprettelse av sametinget og samisk høyskole var andre milepæler. I dag bør det være like naturlig å lære av vårt eget urfolk, samene , som det er naturlig å lære av andre kulturer som er representert i vårt land. I mangfoldsperspektivet bør samisk kultur og tradisjon , som en del av det norske, kunne være en inngangsport til å forstå andre og mer fremmede kulturer. Temahefte om samis