Regional ordning er statens nye grep for å utvikle barnehagetilbudet likeverdig og av høy kvalitet. Etter vi fikk ny Rammeplan kom en ny Strategi for framtidens barnehage der denne ordningen er omtalt. Barnehagebasert kompetanseheving, det er sånn vi skal gjøre det nå. I partnerskap med UH sektor. Hos oss blir det Universitetet i Agder. Barnehagesektoren skal samarbeide og måten vi skal gjøre det på skal være BARNEHAGEBASERT. Nå er det ikke hver kommune for seg, eller akademia på den ene siden, og praksisfeltet på den andre. Vi skal samarbeide, samordne oss og samskape. (Flere fine ord på S?) I Kristiansand knytter vi Rekomp og kompetanseutvikling til Rammeverket. Det kan du lese mer om HER! Se også Blogginnlegg om rammeverket her.
Hva betyr da barnehagebasert?
Barnehagebasert kompetanseutvikling innebærer at barnehagen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle barnehagens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter og bevege barnehagen fra individorientert til kollektiv kompetanseutvikling.
(Gotvassli, 2017)
(Gotvassli, 2017)
Ved en slik forståelse av kompetanseutvikling vil det ikke være nok å gå på kurs eller delta på studier. Kunnskapen må bearbeides og utvikles i et samarbeid mellom de som jobber sammen. Alle ansatte skal være med. Kompetanse er her noe mer enn kunnskap hos den enkelte. Vi skal jobbe mer kollektivt og som et fellesskap i den enkelte barnehage, barnehagene imellom. Også kommunene imellom skal det samskapes og deles erfaringer.
Nettverk for å bygge kunnskap
I Region Kristiansand vil vi i løpet av tidlig høst starte forberedelsene til dette arbeidet sammen med UiA. Vi skal planlegge møter i nettverk der ledere møter hverandre, og barnehager møter hverandre. Dette skal skje i hele region Kristiansand og mellom nesten 200 barnehager som skal delta i forskjellige nettverk utover hele regionen.
I nettverkene møtes praksisfeltet og akademia, lederne møter andre ledere og barnehager møter andre barnehager. Det er i disse møtene kunnskap videreutvikles og utvikling vil skje. Utvikling for barnehagene, men også for UiA og barnehagelærerutdanningen, som ønsker å lære i møter med praksisfeltet. Dette er en av intensjonene i ordningen - et partnerskap mellom teori og praksis, for vi trenger perspektiver fra begge sider for å utvikle barnehagene og skape et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet.
Kommentarer
Legg inn en kommentar