GĂĄ til hovedinnhold

Pedagogisk refleksjon, vi lanserer e-læring i PA og SMTTE!

 bilde

ENDELIG! Mange har etterspurt opplæring i Pedagogisk Analyse og SMTTE, og nĂĄ er vi stolte over ĂĄ lansere e-læring som favner begge modellene. Kurset ligger pĂĄ KS læring, og er tilgjengelig for alle, private og kommunale. Her er direkte link: PA og SMTTE

Kurset fungerer slik at man mĂĄ gjennom første og tredje del, samt enten PA eller SMTTE i hoveddelen for ĂĄ fĂĄ kurset registrert som fullført. etter gjennomført kurs kan man laste ned kursbevis;) Vi hĂĄper dette er nyttig for dere! Stor takk til Sigurd Eliassen, Kari Bie, Steinar Seim og Helle Schiøtz som har bidratt med kunnskap og ressurser!









Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon pĂĄ noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregĂĄr i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den mĂĄ være sannsynlig. Det vil si den mĂĄ være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert pĂĄ en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» pĂĄ en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Rammeverket for kvalitet og mestring i Kristiansand

Rammeverket er et verktøy for utvikling av kvalitet og mestring i hele oppvekstsektoren i Kristiansand. Det bygger videre pĂĄ det arbeidet som er gjort, bĂĄde i Inkluderende Læringsmiljø og i FLIK. Rammeverket skal hjelpe oss ĂĄ ha et felles formĂĄl, felles verdier og en felles retning i arbeidet vĂĄrt. Det er ogsĂĄ et utgangspunkt for hvordan vi kan jobbe for ĂĄ undersøke, analysere, videreutvikle og planlegge egen praksis. Rammeverket skal bidra til større sammenheng, internt pĂĄ den enkelte barnehage, mellom ulike barnehager, og ogsĂĄ mellom ulike deler av oppvekstsektoren; barnehager, skoler, SFO, helsetjenester, støttetjenester, administrasjon og politikere. Rammeverket er dynamisk, det betyr at alle delene pĂĄvirker og avhenger av hverandre, uten at det har en bestemt rekkefølge. Det har lik oppbygging for alle tre kommunalomrĂĄder, barnehage – barn og familie – skole og SFO. De tre fokusomrĂĄdene Inkluderende fellesskap, livsmestring, læring og utvikling har eget spesifikt innhold for

Nytt om samenes dag i "Ressursbanken"

Her pĂĄ bloggen finner du en egen side med felles ressursbank som bĂĄde inneholder en kunnskapsbase med bakgrunnsstoff om de ulike høytider og merkedager og en fagdidaktisk base, som inneholder forslag til hvordan man konkret kan jobbe med høytiden/merkedagen i barnehagen bĂĄde over tid og i enkeltaktiviteter. Se i feltet over innlegget her: "Ressursbank for høytider og merkedager".  Denne er nĂĄ oppdatert med enda en ressurs: Markering av samenes dag i barnehagen. ABLU-studenter i kunnskapsomrĂĄdet SRLE (samfunn, religion, livssyn og etikk) ved UiA har utviklet ressurser som kan brukes i barnehagen om høytider og merkedager i barnehagen.  Veileder pĂĄ prosjektet var Eva Mila Lindhardt