GĂĄ til hovedinnhold

Pedagogisk refleksjon, vi lanserer e-læring i PA og SMTTE!

 bilde

ENDELIG! Mange har etterspurt opplæring i Pedagogisk Analyse og SMTTE, og nĂĄ er vi stolte over ĂĄ lansere e-læring som favner begge modellene. Kurset ligger pĂĄ KS læring, og er tilgjengelig for alle, private og kommunale. Her er direkte link: PA og SMTTE

Kurset fungerer slik at man mĂĄ gjennom første og tredje del, samt enten PA eller SMTTE i hoveddelen for ĂĄ fĂĄ kurset registrert som fullført. etter gjennomført kurs kan man laste ned kursbevis;) Vi hĂĄper dette er nyttig for dere! Stor takk til Sigurd Eliassen, Kari Bie, Steinar Seim og Helle Schiøtz som har bidratt med kunnskap og ressurser!









Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon pĂĄ noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregĂĄr i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den mĂĄ være sannsynlig. Det vil si den mĂĄ være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert pĂĄ en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» pĂĄ en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

SmĂĄ barn av regnbuen

"Barnehagen skal bygge pĂĄ grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, pĂĄ ĂĄndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager). I barnehagene vĂĄre gĂĄr det barn som er forskjellige pĂĄ mange slags mĂĄter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmĂĄl, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier. Noen bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre, noen sammen med bestemor, andre kanskje hos en fosterfamilie. I samfunnet vĂĄrt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen tror pĂĄ Gud, eller  Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med ĂĄ tro pĂĄ seg selv. SĂĄnn er verden i 20

Samisk kultur - en del av det norske mangfoldet.

Årets storbykonferanse har nettopp funnet sted i Tromsø, - "en samisk by", hevdet ordføreren (som var fra Bergen!) Byen har nettopp åpnet en ny samisk barnehage , basert på samisk kultur og språk . Vi fikk også et møte med Samisk Høgskole , og Asta Balto som snakket om samiske tradisjoner:"Fra tradisjonell oppdragelse til pedagogikk". Den samiske kultur har hatt dårlige kår i Norge. Både språk og tradisjoner er nå i ferd med å bli "tatt tilbake" - dekolonisert. Som eksempel kom det, så seint som i 1985, en lovendring som gjorde det lovlig å undervise på samisk i grunnskolen. Opprettelse av sametinget og samisk høyskole var andre milepæler. I dag bør det være like naturlig å lære av vårt eget urfolk, samene , som det er naturlig å lære av andre kulturer som er representert i vårt land. I mangfoldsperspektivet bør samisk kultur og tradisjon , som en del av det norske, kunne være en inngangsport til å forstå andre og mer fremmede kulturer. Temahefte om samis