Barnehagebasert utviklingsarbeid, hva er det?
Fra høsten 2021 skal de lærende nettverkene i Kristiansandsbarnehagen jobbe med barnehagebasert utviklingsarbeid gjennom regional ordning/ REKOMP. Dette skal gjøres med UiA som utviklingspartner. Denne måten å jobbe på skal være en rød tråd i nettverkene framover.
Nå skal utgangspunktet for utviklingsarbeidet komme fra barnehagene selv, og det skal etableres et samarbeid mellom barnehagene som skal bidra til at de inspireres og lærer av hverandre. Det er barnehagens behov som skal være utgangspunkt for tema og tempo i arbeidet og det er en forutsetning at alle ansatte i barnehagen skal inngå i utviklingsprosessen.
Ordningen med barnehagebasert kompetanseutvikling er igangsatt sentralt, men skal utføres ut fra lokale behov. I motsetning til en del andre reformer er det her gitt sterk styring til praksisfeltet og en forutsetning for det hele er at vi samarbeider med Universitet eller høyskole. De skal også lære av denne måte å jobbe på, og det de erfarer skal få påvirkning på barnehagelærerutdanningen.
For å finne ut hvilke behov barnehagene har og hva det er viktig å ta tak i først, er Ståstedsanalysen et godt verktøy. De kommunale barnehagene skal bruke den som en start på dette, og er i gang til høsten. De private kan, hvis de ønsker det bruke andre tilsvarende verktøy.
Ståstedsanalysen for barnehage from Utdanningsdirektoratet on Vimeo.
I de lærende nettverkene (barnehagenettverkene) skal styrer og en faglig ressursperson fra hver barnehage møtes for å dele og reflektere over erfaringer, få påfyll og bli inspirert til å fortsette arbeidet på egen barnehage fram til neste nettverk. Barnehagene skal oppleve at det å delta i lærende nettverk skal være en ladestasjon for barnehagenes utvikling.Lærende nettverk og barnehagens eget arbeid. |
Den som sier han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig
Alle barnehager har et ønske om å være den beste barnehagen. Det kan vi, som er i tett kontakt med små og store barnehager bekrefte. Barnehagefolk er dedikerte til jobben og vet at de gjør en viktig jobb, noe de heldigvis også ofte får høre. Hvordan jobber da barnehagene for å bli stadig bedre? Det finnes der mange svar på. Mange har etablert gode strukturer for å jobbe med å hele tiden forbedre tilbudet de gir til barna. Det er også mange steder en solid kultur for å alltid være på jakt etter å forbedre sin praksis. Mange kjenner sitatet: DEN SOM SIER AT HAN ER FERDIG UTLÆRT, ER IKKE UTLÆRT, MEN FERDIG!
Barnehagenes egen utviklingen av kvalitet og kompetanse skal forsterkes i Regional ordning. Det er hver enkelt barnehage som selv skal finne sitt lille, eller større område for utvikling. For å finne dette skal man aller først kartlegge. Dette arbeidet er satt i gang for å iverksette rammeplanen. Det er Rammeplanen som er rammen for utviklingsarbeidet.
Kommentarer
Legg inn en kommentar