Inkludering brukes i dagligtalen med den største selvfølgelighet og har en god klangbunn i samfunnet. Verre er det når det vi ser nærmere på motstykket til inkludering; ekskludering, eller utenforskap om du vil. I det øyeblikket barn eller foreldre gir utrykk for at barnet ikke er en del av felleskapet, settes mange følelser i sving.
Vi har alle et ønske om at ethvert barn skal være inkludert i barnehagen, men hva betyr det egentlig i praksis? Opplever barnet selv å være en betydningsfull person i fellesskapet i barnehagen, eller er det bare vi voksne som synes det ser slik ut? Det er så lett å definere på barns vegne. Kristian er så sosial sier vi gjerne, han leker masse med andre barn, men hva vet vi om hva Kristian selv opplever? Blir han savnet og spurt etter når han borte fra barnehagen? Hvilken rolle har han i gruppen og i leken? Det kan være forskjell på å delta i lek, og å føle at en er en del av felleskapet.
Vennskap er ikke bare å være sammen, det bygger på valgfrihet og gjensidighet, og en opplevelse av nærhet og tilhørighet. Vi voksne kan bidra til å fremme vennskap mellom barn ved å støtte barn i møtet med andre, gi barna gode vilkår for lek, være tett på leken og løfte frem barns empatiske og prososiale handlinger.
Fra januar 2021 trer endringer i barnehageloven i kraft. Nulltoleranse mot mobbing og forebyggende arbeid står sentralt (§41). Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna har det i barnehagen og melde fra til styrer dersom de får mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø (§42). Disse endringene i loven innebærer en aktivitetsplikt for barnehageansatte.
En egen veileder er under arbeid
For tiden er det en
arbeidsgruppe som består av tre rådgivere i oppvekst; Silje Lauvrak, Mariann Solheim og Marianne
Godtfredsen, som jobber med et utkast til en veileder rundt dette temaet. Det
er også nedsatt en referansegruppe som vil komme med innspill til arbeidet. Disse er med i referansegruppen:
- Lene Koekebakker- Strai barnehage.
- Nina Pedersen – Læringsverkstedet Bråvannsåsen.
- Wenche Fladen- Havåsen barnehage.
- Anne Gro Kvernes- Bergtorasvei barnehage.
Kommentarer
Legg inn en kommentar