Arbeidet med barnehagen som en pedagogisk virksomhet innebærer at det skal være en rød tråd fra loven - via rammeplanen til lokale planer - til pedagogisk praksis i den enkelte barnehage. Slik får barnegrupper og hvert enkelt barn et tilbud som er i tråd med loven og rammeplanens intensjoner. Men hvordan får man til dette helt konkret?
Årsplanen skal være et verktøy for barnehagen til å omsette Rammeplanen i praksis. Barnehagen må da jobbe aktivt og konkret med innholdet i kjerneaktivitetene som omsorg, lek, danning og læring. Her må også progresjon tydeliggjøres. Hvordan sikrer vi at alle barn får utfordringer i takt med sin egen utvikling? Årsplanen skal synliggjøre hvordan barn og foreldre får medvirke i planleggingsarbeidet. Hva vet barnehagen om barn og foreldres opplevelse av tilbudet? Hvordan blir dette tatt med i planleggingsprosessene? Årsplanen må også si noe om hvordan barnehagen arbeider med tilvenning av nye barn og hvordan ivaretas samarbeid og sammenheng med skolen? Hva vet barnehage og SFO/ skole om hverandres praksis? Hva samarbeider de om? Her er Kristiansand kommunes rutiner for hva man skal samarbeide om.
I Kristiansand har vi en felles mal for årsplan som er bygd opp rundt verdiene i Rammeplanen og Rammeverk for kvalitet og mestring i Kristiansand. I årsplanen skal barnehagen bruke praksisfortellinger for å synliggjøre hvordan verdiene kommer til uttrykk i en barnehagehverdag. Praksisfortellinger er små historier om hendelser som kan illustrere hvordan det ser ut når verdiene kommer til syne i det pedagogiske arbeidet. Arbeid med praksisfortellinger er også en viktig kilde til refleksjon og kvalitetsutviklingsarbeid i personalgruppen.
Kommentarer
Legg inn en kommentar