Det er en varm sommermorgen og ferien er i vente. Siste innspurt er i gang for de 14 deltakerne som snart skal inn i konferanselokalene på Jegersberg Gård for å lære mer om observasjon i barnehagen. De aller fleste her har rikelig med erfaring fra observasjoner av enkeltbarn. Nå skal de også sertifiseres for å observere de voksne i arbeid med barn.
Målet er å jobbe enda mer systematisk, rettet mot læringsmiljøet. Et eget team er iverksatt for å jobbe med læringsmiljøsaker og hele tjenesten er kartlagt med tanke på at alle rådgivere og utviklingsveiledere skal sertifiseres som CLASS- veiledere. Noen har dette fra før og 19. og 20 juni var 14 stykker i gang med kurs i det verktøyet som er tilpasset barnehage (Pre-K). Det er R-Bup som står for kursing og legger tilrette for sertifisering. R-bup har også ledet arbeidet med prosjektet Trygg før tre, der CLASS ble brukt som en av pilarene for å undersøke de ansattes tilnærming for å fremme barns trygghet, trivsel, læring og språkutvikling i barnehagehverdagen.
CLASS står for Classroom Assessment Scoring System og er en observasjonsmetode som bygger på anerkjente teorier om gode læringsmiljø. Metoden ble utviklet for å skape felles språk og mål på ulike sider ved omsorgs- og læringsmiljøet til barn i barnehagen. Observasjonene måler kvaliteten på samspillet mellom ansatt og barn på gruppenivå. Det er med andre ord de voksne som skal observeres i arbeid med barna. Potensialet i metoden ligger i den veiledningen som gjøres i barnehagen i etterkant av observasjonene som på sikt bidrar til profesjonsutviklingen.
Kurset går over to dager og skal etter endt undervisning føre til sertifisering som CLASS observatør.
Kommentarer
Legg inn en kommentar