Rekomp- Barnehagenettverket 24.11.22 handlet om kvalitet i barnehagen. Det gjør for så vidt alle nettverkene våre i en aller annen form, men denne gangen hadde vi kvalitet som overskrift. Kvalitet i barnehagen, hvilken betydning har det? Hva sier forskningen og hvordan jobber barnehagene med kvalitet? Der fikk vi praksiseksempler fra Trollhaugen barnehage og Lindtjønn- og Rødhette FUS barnehager. Eva Mila Lindhardt, UiA, viste blant annet til GoBaN prosjektet og Børhaugutvalgets rapport for å ramme inn betydningen av kvalitet. Alle vet vi at gode barnehager er bra for barn, og forskningen understøtter det, men det er også sånn at mindre gode barnehager i beste fall IKKE gjør en forskjell for barns utvikling, hverken den ene eller andre veien.
Med topp oppmøte og kaos i gruppeinndelingen, kunne vi konstatere at alle barnehagene hadde prioritert hardt for å få med seg dette nettverket. Vi ønsker alle å utvikle kvaliteten i barnehagen, og vi behøver jo ikke være dårlige for å ønske å bli bedre.Etter lunsj så vi filmen STORE SMÅ MENNESKER, som snart kommer på NRK. Filmen følger to barn i barnehagen gjennom et år og gir barnehageansatte mange gjenkjennelige situasjoner å reflektere over. Sentralt i filmen er barns vennskap. Det er laget et læringsopplegg som kalles kunnskapsreise med bakgrunn i filmen der barnehageforskere som Anne Greve og Ingrid Lund deltar sammen med ansatte og foreldre i barnehagen.
Det handlet også om vennskap og lek i Trollhaugen barnehage sitt praksisinnlegg. De viste blant annet til trivselsmonitoren som er utviklet på Dronning Mauds Minne Høyskole. Dette er et digitalt verktøy med en del spørsmål for å sikre barns medvirkning og få tak i barnas egne opplevelser om kvaliteten i barnehagen. Kjersti stilte seg også tilgjengelig for de som ønsker å vite mer om denne måten å samtale med barn på.
Fra Lindtjønn og Rødhette fikk vi innsikt i hvordan de driver prosjektarbeid og at denne formen ble utviklet på bakgrunn av at kvaliteten på avdelingene var ujevn, med mye vikarer og nye ansatte var det behov for å sette innholdet i barnehagen inn i system. Nina Augland og Siw Omdal Bergersen fremhevet betydningen av fokus på innholdet i barnehagen: "Hvor forsvant innholdet i barnehagen? Har vi blitt så opptatt av å bygge relasjoner, og definere læringsmiljø at vi har glemt selve innholdet i barnehagen ? Vi må aldri glemme det kreatives kraft som fellesskap, og som inspirasjon til lek. Prosjektene skal inneholde element av drama, musikk og forming da det skaper noe sammen er godt og inspirerende. Mange barn mangler felles referansepunkt for leken, og her er prosjektarbeid gull."
Kommentarer
Legg inn en kommentar