Gå til hovedinnhold

Med ønske om en helt fantastisk sommer!



Sommerhilsen til barnehagefolk 

Snaaart er det ferie for alle! Etterlengtet nok en gang, etter enda et år preget av uforutsigbarhet, og kriser som har overlappet hverandre. Like etter at samfunnet åpnet seg etter pandemien, brøt en grusom krig ut i Ukraina, med sterke bilder og synsinntrykk på alle skjermer, og mye følelser og spørsmål som veltet opp i oss alle, store som små. Samtidig har sykefraværet vært skyhøyt i barnehagene, til og med Adecco måtte melde pass, og det har vært utfordrende å skulle møte en hverdag som virkelig krever litt ekstra, samtidig som at store deler av det faste personalet var ute av drift rett som det var.  

Men, det er lenge siden det ble slått fast at de virkelige superheltene jobber i barnehage, og vi vet, at på tross av svært varierende og tidvis dårlige rammevilkår, så klarer dere som oftest å levere gode dager, skape fine hverdager med spennende opplevelser og omsorg for barna. Det er så viktig! Ungene våre har bare en barndom, og det er dere veldig oppmerksom på. Derfor strekker de fleste seg svært langt for å få gode ting til å skje, sånn som å få til høytidelig avslutning for førskolebarn, forberede grundige foreldresamtaler, fylle ut gode observasjoner, sette i gang spennende prosjekter, og håndtere krevende situasjoner blant barna. Takk for det, det er et arbeid det står respekt av! 


Tross alt som har vært krevende, har vi i Kristiansandsbarnehagen likevel klart å samles om gode faglige samlinger, både på ledernivå, og i de enkelte enhetene. Vi har (etter hvert) klart å utvikle lærende nettverk for ledere, både med fokus på fagutvikling og barnehagenes utviklingsarbeid, og 0-6 nettverk, som har fokus på å utvikle den spesialpedagogiske praksisen i barnehagene. Denne arbeidsformen, hvor vi deler kunnskap og erfaringer med hverandre, og reflekterer sammen, vet vi praktiseres også i barnehagene, når faglig utvikling er på agendaen. Det stilles høye krav til alle ansatte i barnehage, og vi er avhengig av hverandre for stadig å utvikle kvaliteten i alle barnehagene, til beste for barna. 


Men altså, nå skal vi ha fri. De fleste barnehagene har stengt et par uker, og skuldrene skal få senke seg, falle på plass. Sjelden har det vært mer fortjent. Rolige dager med hvile, eller aktive dager med moro og nye impulser. Enhver velger det som passer best for seg. Forhåpentligvis får vi noen fine uker sammen med dem som står oss aller nærmest. (Bare husk at det er helt naturlig å krangle, være sur, bruke opp alle pengene for tidlig, ha irriterende besøk, og at unger krangler og sloss ... - hvis vi glemmer det, blir vi så lett skuffet). Er vi heldige, får vi rikelig med sol og varme, det er da vi lader batteriene best. La oss ønske oss massevis av sol, bading, softis og rikelig med lange, lyse, varme kvelder.

 

Så sees vi straks til ny dyst, feriedagene har det nemlig med å gå fortere enn andre dager😉 

Riktig GOD SOMMER! 


Fra Eva og resten av barnehagegjengen i oppvekst 

Kommentarer

  1. God sommer til Eva, og resten av gjengen i oppvekst.😎☀️💃🏻

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Hvis ingen går i fella, men passer seg for den...

  Eller skal vi heller si, "-hvis ingen får korona og passer seg for det, skal alle sammen snart få feire jul i fred"? Snart blir det jul, på den ene eller andre måten. Nok en gang er vi sent i desember, med helt andre rammer rundt jula enn vi skulle ønske. Enda må vi holde avstand, være sammen i små grupper, unngå mye av det vi har mest lyst til, som gjør jula koselig. Samvær, selskap og menneskemøter. Det er vanskelig å finne de riktige ordene i en julehilsen til barnehageansatte jula 2021. Denne høsten har vært nokså "vill vest" i barnehagene, og svært krevende å stå i. Gjenåpning av samfunnet, grønn drift, med påfølgende voldsomt sykefravær. Tomt for vikarer på Adecco! Vi hørte om barnehager med over 65% sykefravær enkelte dager. Etter nesten to år uten forkjølelse, med sprit, masker og fravær av bakterier, ble vi liggende langflate nesten alle mann i høst. Øreverk, omgangssjau, influensa og tette bihuler. Det var syke barn og voksne overalt, og helt unntaksvi

Rammeverket for kvalitet og mestring i Kristiansand

Rammeverket er et verktøy for utvikling av kvalitet og mestring i hele oppvekstsektoren i Kristiansand. Det bygger videre på det arbeidet som er gjort, både i Inkluderende Læringsmiljø og i FLIK. Rammeverket skal hjelpe oss å ha et felles formål, felles verdier og en felles retning i arbeidet vårt. Det er også et utgangspunkt for hvordan vi kan jobbe for å undersøke, analysere, videreutvikle og planlegge egen praksis. Rammeverket skal bidra til større sammenheng, internt på den enkelte barnehage, mellom ulike barnehager, og også mellom ulike deler av oppvekstsektoren; barnehager, skoler, SFO, helsetjenester, støttetjenester, administrasjon og politikere. Rammeverket er dynamisk, det betyr at alle delene påvirker og avhenger av hverandre, uten at det har en bestemt rekkefølge. Det har lik oppbygging for alle tre kommunalområder, barnehage – barn og familie – skole og SFO. De tre fokusområdene Inkluderende fellesskap, livsmestring, læring og utvikling har eget spesifikt innhold for