Så godt som alle barnehagene i Kristiansand kommune deltar i Regional ordning for barnehagebasert kompetanseheving, - Rekomp.
Målet med ordningen er å bidra til implementering av rammeplanen for å sikre alle barn et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet. Arbeidet skal skje i partnerskap med Universitet eller høyskole og være basert på lokale vurderinger av kompetansebehov og forankret i den enkelte barnehage på en måte som involverer alle ansatte.
Barnehagene skulle kartlegge egen virksomhet, for å skaffe et bredere bilde, en oversikt over egen enhets styrker og svakheter, slik at en med utgangspunkt i det, kan velge område for utvikling.
Tanken bak Rekomp er at den enkelte barnehage selv skal finne ut hva de vil ha fokus på, hvilke områder en trenger å bygge felles kapasitet og utvikle kompetanse. Hva trenger akkurat vår barnehage for å oppfylle kravene i Rammeplanen? Og hva er egentlig en god barnehage?
Barnehagene skal finne et område for utvikling, og gjennomføre et utviklingsarbeid, kanskje som et første skritt på vei mot en drømmebarnehage? Vi vet at når kvaliteten heves på et område i barnehagen, kan dette skape gode effekter, også på andre områder, - vi kan si at barnehagen er blitt en lærende organisasjon, som stadig ønsker å bli bedre.
Her kan du lese mer om regional ordning
- Slik kan du heve kompetansen din i barnehagen (utdanningsnytt.no)
- Rekomp- Barnehageutvikling i partnerskap (krsbarnehager.blogspot.com)
- Det er også laget en liten film du kan se;
Regional ordning i Region Kristiansand from Regional ordning on Vimeo
Høsten 2021
Høsten 2021 gjennomførte de aller fleste barnehagene en ståstedsanalyse utviklet av UIA, (noen få brukte andre analyseverktøy). Fort forklart fra Udir: Ståstedsanalysen for barnehage
Tanken bak Rekomp er at den enkelte barnehage selv skal finne ut hva de vil ha fokus på, hvilke områder en trenger å bygge felles kapasitet og utvikle kompetanse. Hva trenger akkurat vår barnehage for å oppfylle kravene i Rammeplanen? Og hva er egentlig en god barnehage?
Barnehagene har fått i oppgave å jobbe med et såkalt “Drømmebilde”. Leder og ressursperson i barnehagene fikk i oppgave å jobbe fram sitt eget drømmebilde, og siden jobbe videre med dette i personalet (barnehagene har jobbet litt ulikt med dette). Intensjonen med oppgaven var at en skal finne fram til hva den enkelte medarbeider tenker kjennetegner en “Drømmebarnehage”, hvordan er den? Hva gjør de voksne? Hvordan er det å være barn der? Dette kan også henge sammen med den enkelte ansattes pedagogiske grunnsyn. Siden skal en snakke sammen om hva som kjennetegner drømmebarnehagen, hva er felles, hva kan en få til, hva må til? Hva ønsker vi skal kjennetegne vår barnehage når alt fungerer godt? Hvordan kan vi komme dit?
Her er en Podcast som sier noe om dette med pedagogisk grunnsyn; #1 Pedagogisk grunnsyn – PedPod – Podcast – Podtail (Finnes der du henter dine podcaster, for eksempel Spotify. )
Her er litt mer om hvordan en jobber med utviklingsarbeid
- Utviklingsarbeid i barnehagen (udir.no)
- Velg område å jobbe med (udir.no)
- Fagartikkel: Fire suksessfaktorer for å jobbe bedre sammen i barnehagen (utdanningsnytt.no) Fire suksessfaktorer for å utvikle ansatte i barnehagen er å finne ut hva de kan, og hva de trenger. Sett ned en prosjektgruppe, og ha klare mål.
- Podcast fra Høyskolen i Innlandet: #41 Utviklingsarbeid i barnehagen - nødvendig for å sikre barns rettigheter (sellpodden.no) (Finnes der du henter dine podcaster, for eksempel Spotify.)
Kommentarer
Legg inn en kommentar