Hvordan vi møter andre mennesker kan gjøre noe med hvordan de oppfatter seg selv i møte med oss.
På barnehagenettverket i mars fikk vi anbefalt en bok om etiske møter i barnehagen, Etiske møte og problemstillingar - Løgstrup for barnehagelærarar. Denne boka forsøker å koble den danske filosof og teolog K.E. Løgstrups etiske tenkning til de konkrete situasjonene og møtene som kan oppstå i barnehagehverdagen, og utfordringer og dilemmaer som kan oppstå i disse møtene. Forfatter er Karen Ingebjørg Draugsvoll. Les mer om boka her!
I første barnehagenettverk våren 2022 anbefalte Eva Mila Lindhardt denne boka. I sitt innlegg om læringsorientert refleksjon viste hun til en måte å systematisk bruke etikkens ulike former når vi skal jobbe med ulike tema i en personalgruppe. Her kan Løgstrup være til hjelp i det han skriver om tillit som grunnlaget for alle menneskemøter. Uten tillit ingen omsorg, ingen læring, ingen vennskap, ingen lek...
Hvordan vi møter andre mennesker kan gjøre noe med hvordan de oppfatter seg selv- i møte med oss. Det er som den danske filosof Løgstrup sier:
Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd. (Den etiske fordring)
Refleksjon som profesjonelt verktøy
På det første barnehagenettverket våren -22 presenterte Eva en måte å bruke etikken systematisk på, for å finne ulike veier i det videre utviklingsarbeidet. Stikkordet er å få opp refleksjon og å reflektere rundt spørsmål knyttet til utviklingsområdet barnehagen skal i gang med. Her er et forsøk på å liste opp en prosess - en etisk analyse:
- ÅPNE OPP: Det tema vi har valgt (eks. relasjon) hva snakker vi da om egentlig? Få opp så mange relevante spørsmål som mulig- av typen innledende spørsmål som...
- "Hvem gjelder dette for? -barn, foreldre, ansatte? "
- "Hvem har definisjonsmakten i forhold til bra/ dårlig, viktig/ ikke viktig?"
- "Hvilken rolle har de ulike, barn/ ansatte/ foreldre i dette temaet?"
- PLIKTETIKK: Når det gjelder vårt tema- hva er vi forpliktet på?
- Hva står i Rammeplanen?
- Er det noe som ikke omfattes?
- KONSEKVENSETKK: Hvilke konsekvenser får vårt arbeid med dette temaet?
- Hva skjer om vi ikke jobber med dette, eller utelater det?
- Få fram hos alle involverte hvor viktig dette er, (eventuelt at det ikke er så viktig), og begrunnelser for å gjøre dette. Gi utviklingsarbeidet mening.
- NÆRHETSETIKK (Løgstrup): Å bli bevisste relasjonene som en viktig faktor der mennesker møtes og utvikler noe sammen. Hvordan tar vi vare på makt, relasjoner, avhengighet i vårt utviklingsarbeid.
Eva Mila Lindhardt er en del av det teamet fra UiA som skal følge oss i barnehagenettverkene. Hun er religionshistoriker og førstelektor ved Universitetet i Agder og skal følge oss i Barnehagenettverkene framover. Hun underviser i RLE (religion, livssyn og etikk) på barnehagelærerutdanningen. Hun forsker på tema knyttet til lærerutdanning og barnehagefeltet.
Kommentarer
Legg inn en kommentar