"Barn er midt i livet - på direktesending i barnehagen!" Det gjøres mye bra arbeid i barnehagene, men det er alltid rom for forbedring. Hvordan gjør vi det?
Ofte er vi raskt ute med tiltak når vi står overfor barn som utfordrer. I systemteori og i FLiK handler det om å ta to skritt tilbake og tenke oss litt mer om.
- Skal vi ikke lenger fokusere på individet?
- Jo, men det gir oss så få muligheter!
Marianne Godtfredsen som barnehageansvarlig i FLiK ledelsen inviterte 13.juni til en erfaringsdeling fra de barnehagene som har begynt arbeidet med FLiK, de såkalte pilotene. Målet var å formidle deres erfaringer til de andre barnehagene. Hva er deres erfaringer? Hva er gode tips i oppstarten av dette prosjektet?
Et referat og noen foiler vil bli sendt ut i etterkant av møtet.
Her er noen stikkord på tips som ble gitt:
- Hokus Pokus
- Lindtjønn
- Veslefrikk
- Karuss Skårungen
- Taremareskogen
- Solkollen Søm
Alle pilotene kunne rapportere om ENGASJERTE MEDARBEIDERE SOM HAR STORT TRO PÅ DETTE!
Ofte er vi raskt ute med tiltak når vi står overfor barn som utfordrer. I systemteori og i FLiK handler det om å ta to skritt tilbake og tenke oss litt mer om.
- Skal vi ikke lenger fokusere på individet?
- Jo, men det gir oss så få muligheter!
Marianne Godtfredsen som barnehageansvarlig i FLiK ledelsen inviterte 13.juni til en erfaringsdeling fra de barnehagene som har begynt arbeidet med FLiK, de såkalte pilotene. Målet var å formidle deres erfaringer til de andre barnehagene. Hva er deres erfaringer? Hva er gode tips i oppstarten av dette prosjektet?
Et referat og noen foiler vil bli sendt ut i etterkant av møtet.
Her er noen stikkord på tips som ble gitt:
- Viktig å selge prosjektet godt inn i ledergruppa.
- Lurt å bruke tid på å øve på analysemodell og sammenhengssirkelen på personalmøtene.
- Viktig å være lojal overfor modellen.
- Behov for å ha reserver på gruppelederopplæringen. Vi vet at det er mye utskiftning og sykefravær som kan komme i veien for kontinuiteten i FLiK på den enkelte barnehage.
- Anbefaler boka "Pedagogisk analyse". Fint med forkortelse, men dette er BOKA!
- Viktig å gi tid til å lese boka, (-men vente til etter første dag på opplæringa for gruppeledere?)
- Har lagd grupper på tvers.
- Gruppeleder må få tid til forberedelse før PA møtene.
- Alle MÅ lese oppgaven før de kommer til møtet under opplæringa.
- Frigjør tid til forarbeid. "Må føle at de har tid til dette"
- La alle være med i opplæringa - også vikarer.
- Dagtid/ kveldstid?
- Egen perm til korte referat fr PA gruppene: mål- problem - tiltak. Alle må holde seg informert om tiltak.
- Råder til å ta det rolig i innføringen. Gjør det som man blir bedt om - DET GÅR GREIT.
- Har fordelt ansvar med å skrive ressume av boka fodi den er tung for mange å lese.
- Team for gruppeledere, på tvers av barnehager har vært nyttig.
- Vil ikke pålegge ALLE å lære Its learning. Noen har PC skrekk. Viktig å få med alle.
- Hokus Pokus
- Lindtjønn
- Veslefrikk
- Karuss Skårungen
- Taremareskogen
- Solkollen Søm
Alle pilotene kunne rapportere om ENGASJERTE MEDARBEIDERE SOM HAR STORT TRO PÅ DETTE!
Kommentarer
Legg inn en kommentar