Helt siden Rammeplanens revidering i 2017 har det vært en tydelig forventning til barnehagen om å skape en digital praksis som bidrar til et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn, der personalet bruker digitale verktøy og medier sammen med barna. Det har vært tildels motstand mot dette hos mange ansatte. Kanskje beror det på frykt for, eller dårlige erfaringer med, overdreven bruk og mye "skjermtid"? Eller handler det mest om mangel på kompetanse og mulighet til å se hva det digitale kan bidra med for å berike lek, læring og danning i barnehagen?
Foto: Kirketunet barnehage |
Workshop
Gjennom partnerskapet med UiA har Kristiansand kommune arrangert workshop for en liten gruppe barnehager som jobber spesifikt med dette temaet. Det er Anne Sofie Stray som er både pedagog i Odderøya barnehage og ansatt på UiA som, sammen med Håkon Sundbø, har det faglige ansvaret. En mengde ressurser som kan brukes i barnehagene i Kristiansand, ligger nå på Teams under Barnehageledernettverk, i kanalen som heter DIGITAL HVERDAG I BARNEHAGEN.E- læring
e-læring gir nye mer fleksible måter å utvikle kompetansen på. Udir har to kompetansepakker på digitalisering i barnehagen:
- Digital dømmekraft i barnehagen, - som man bruker i hele personalet: Kompetansepakken er laget for at du som ansatt kan utøve en mer trygg praksis for barna og innenfor gjeldende regelverk.
- Digital praksis i barnehagen, - som brukes for å heve den individuelle kompetansen: Her blir du kjent med ulike digitale verktøy som kan brukes til pedagogisk arbeid i barnehagen.
Gjennom arbeidet med kompetansepakkene får personalet ny kunnskap om hva som kan være god digital praksis, og blir også utfordret på å planlegge aktiviteter der ny praksis prøves ut. Etter utprøving er felles utviklingstid en viktig arena for deling av erfaringer og refleksjon. Hva har vi prøvd ut? Hva fungerte bra og hvorfor? Hva kan forbedres og hvordan?
Her ligger det en mulighet til å ta med seg nye tanker tilbake til nye pedagogiske aktiviteter, justere praksis, og stadig jobbe for forbedringer. Digital kompetanse er ingen konstant størrelse, men er avhengig av et kontinuerlig arbeid for å utvikles.
Her ligger det en mulighet til å ta med seg nye tanker tilbake til nye pedagogiske aktiviteter, justere praksis, og stadig jobbe for forbedringer. Digital kompetanse er ingen konstant størrelse, men er avhengig av et kontinuerlig arbeid for å utvikles.
"Møtet mellom barnet og teknologien er møtet mellom to intelligenser som spør om å få lov til å bli kjent med hverandre" (Loris Malguzzi)
Kjennetegn for barnehager som lykkes med varig endring av digital praksis:
- Tydelig organisering og ansvarsfordeling i utviklingsarbeidet
- Jobber systematisk over tid
- Etablerer holdninger, kultur og forventninger til utprøving av digitale verktøy og ressurser
- Skaper eierskap til utviklingsarbeidet og forankrer i rammeplan og praksis
- Prøver ut digital praksis sammen med barna og deler erfaringer i profesjonsfellesskapet
Her kan du hente mer inspirasjon og kunnskap:
- Nettbrett i Kristiansandsbarnehagene
- Undervisningsverkstedet - Universitetet i Agder (uia.no)
- Sansemotorikk og estetiske dimensjoner- projektor som endrer rommet | Pedagogisk Praksis
- Vår digitale hverdag i Kirketunet Barnehage (kirketunetbarnehageikt.blogspot.com)
- Digital praksis med de yngste barna i barnehagen - Skrivesenteret
- Kreativ bruk av digitale verktøy — medvirkning og deltagelse | Pedagogisk Praksis
- Norlandia Myrertoppen barnehage: IKT
- Siste innlegg - Digital kreativitet i barnehagen
- Min stemme
- Norge i bilder
- Vår digitale hverdag i Kirketunet Barnehage: ENDELIG ET TRÅDLØST DIGITALT MIKROSKOP :-) (kirketunetbarnehageikt.blogspot.com)
Kommentarer
Legg inn en kommentar