Gå til hovedinnhold

Barnehagekino!

 I uke 2 var det duket for barnehagekino, da var det "Kardemomme by" i stor sal på Fønix. Det ble satt opp 3 forestillinger, og nesten 70 barnehager benyttet seg av tilbudet. Det betyr at i overkant av 1200 barn fikk en kinoopplevelse med barnehagen sin!

Initiativet kom fra pedagoger på Roligheden barnehage, og bakgrunnen var at de ønsket å gi barna en felles opplevelse, som kunne gi referanser til lek. Oppvekst tok så kontakt med kinoen, som viste stor velvilje, og i samarbeid fikk vi rigget barnehagekino for alle som ønsket det.

 "Kardemomme by" kom på kino i romjula, og mange barn har nok sett den med familien sin, men slettes ikke alle, og på denne måten får alle barna samme forståelsesramme og inspirasjon til videre lek i barnehagen.

Det var nesten full sal på alle tre forestillingene, og stemningen var helt elektrisk. Flere hadde tatt buss til byen(en opplevelse i seg selv), og spiste niste i foajeen før forestilling. 

I en tid hvor mange familier sliter økonomisk, har flere foreldre uttrykt takknemlighet for at barnehagene kunne by på denne opplevelsen. 

Ansatte og barn koste seg på bytur,- filmen er god! Og mange gledet seg til å jobbe videre med tema "Kardemomme by" utover våren.

Kan hende kan dette bli en tradisjon, med nyttårskino for barnehagene? TAKK til Kristiansand kino for godt samarbeid!





Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Nytt om samenes dag i "Ressursbanken"

Her på bloggen finner du en egen side med felles ressursbank som både inneholder en kunnskapsbase med bakgrunnsstoff om de ulike høytider og merkedager og en fagdidaktisk base, som inneholder forslag til hvordan man konkret kan jobbe med høytiden/merkedagen i barnehagen både over tid og i enkeltaktiviteter. Se i feltet over innlegget her: "Ressursbank for høytider og merkedager".  Denne er nå oppdatert med enda en ressurs: Markering av samenes dag i barnehagen. ABLU-studenter i kunnskapsområdet SRLE (samfunn, religion, livssyn og etikk) ved UiA har utviklet ressurser som kan brukes i barnehagen om høytider og merkedager i barnehagen.  Veileder på prosjektet var Eva Mila Lindhardt

Nå nærmer det seg oppstart i barnehagen!

August er her, og spente foreldre er klare for å sende sine aller mest dyrebare skatter i barnehagen, - mange skal bli kjent med barnehage for aller første gang. Noen har vært på besøk flere ganger allerede, er kjent med barnehagen både inne og ute, og har blitt tatt godt i mot av de som jobber der, mens andre av ulike grunner kanskje ikke er blitt så kjent.  Det er viktig å forberede seg! Barnehagen har ansvar for å ha gode rutiner og måter å organisere seg på i oppstarten, men det er også viktig at foreldrene setter seg godt inn i det som skal skje, og støtter barnet sitt på en god måte. her er en liten film som forklarer hvordan det kan være for et lite barn å begynne i barnehage, og hva vi som er voksne kan gjøre for å støtte barnet best mulig; Små barns stress under tilvenning i barnehage FUB (Foreldreutvalget for barnehager)  har en informativ og god nettside med flere gode tips for foreldre, se her; Tips til tilvenning i barnehagen Barnehagene har litt ulike måter å organisere o