Gå til hovedinnhold

Ny kursrekke i traumebevisst tilnærming - og ferdighetstrening i "Kroppen er min"!

 

Høsten 2022 setter vi i gang en ny kursrekke om Traumebevisst tilnærming for barnehagepersonale. Inger- Lise Andersen skal i løpet av 4 kurskvelder gå gjennom følgende oppsett;

  1. Del: Traumeforståelse
  2. Del: Traumebevisst tilnærming
  3. Del: Seksuelle overgrep, vold og grov omsorgssvikt
  4. Del: Kommunikasjon mellom barn og voksne om vold og overgrep

Det er også mulighet for å ta disse 4 delene som to dagskurs.

Inger Lise Andersen er klinisk sosionom, og har gjennom en årrekke arbeidet med traumebasert tilnærming. Hun driver Barnefokus Sør, som tilbyr opplæring, undervisning og veiledning i forhold til vold, overgrep og traumeforståelse.

Det tas utgangspunkt i hvordan barns nevrologiske utvikling skjer, og hvordan denne kan påvirkes av små og store traumer og videre hvordan dette påvirker barnets atferd. Traumeforståelse: Hvordan barndomskrenkelser påvirker nevrologisk utvikling. Denne tilnærmingen er svært relevant for alle barn, og ikke bare dem som er traumatisert. Hvordan kommer skadene til uttrykk i hverdagslivet? Hvordan kan vi, som ikke er psykologer, hjelpe disse barna slik at de blir sett og møtt på bedre måter? 
Grunnforståelse av ulike typer krenkelser av barn blir tema i store deler av denne kompetansehevingen. Vi lærer om utsatte barn, overgripere og overgrepsprosesser. Taushet og tabu som virker til fortielse, bagatellisering og fornekting, og om forhold som åpner for avdekking er også en del av innholdet. Kurset vil  berøre ulike etaters plikter, begrensinger og muligheter. Det vil settes fokus på bevisstgjøring av egne styrker og svakheter, samt bevisstgjøring av arbeidsplassens styrker og svakheter. 

Det vil også settes opp dagskurs for ferdighetstrening for pedagoger som skal ha ansvar for samlinger basert på "Kroppen er min". Vi trenger å trene. Både på å formidle og å ta imot budskap som omhandler overgrep og vold. Ordbruken er fremmed og barns reaksjoner og tolkning av disse er en viktig del av kompetansen. Verktøyet KROPPEN ER MIN blir brukt som en ramme for ferdighetstreningen. Ferdighetstreningen foregår over en dag, og de som deltar her blir viktige ressurspersoner i innføring og gjennomføring av KROPPEN ER MIN i egen barnehage. Trening bør også gjennomføres i eget personale og deltakerne på ferdighetstreningen får med seg case og oppgaver til dette.   

Alle barnehager, samt SFO har fått tilsendt en mail med datoer og lenke til påmelding.
Dette har vært etterspurt lenge, og vi er glade for å ønske velkommen til kurs!

Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Små barn av regnbuen

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager). I barnehagene våre går det barn som er forskjellige på mange slags måter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmål, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier. Noen bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre, noen sammen med bestemor, andre kanskje hos en fosterfamilie. I samfunnet vårt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen tror på Gud, eller  Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med å tro på seg selv. Sånn er verden i 20

Samisk kultur - en del av det norske mangfoldet.

Årets storbykonferanse har nettopp funnet sted i Tromsø, - "en samisk by", hevdet ordføreren (som var fra Bergen!) Byen har nettopp åpnet en ny samisk barnehage , basert på samisk kultur og språk . Vi fikk også et møte med Samisk Høgskole , og Asta Balto som snakket om samiske tradisjoner:"Fra tradisjonell oppdragelse til pedagogikk". Den samiske kultur har hatt dårlige kår i Norge. Både språk og tradisjoner er nå i ferd med å bli "tatt tilbake" - dekolonisert. Som eksempel kom det, så seint som i 1985, en lovendring som gjorde det lovlig å undervise på samisk i grunnskolen. Opprettelse av sametinget og samisk høyskole var andre milepæler. I dag bør det være like naturlig å lære av vårt eget urfolk, samene , som det er naturlig å lære av andre kulturer som er representert i vårt land. I mangfoldsperspektivet bør samisk kultur og tradisjon , som en del av det norske, kunne være en inngangsport til å forstå andre og mer fremmede kulturer. Temahefte om samis