Mange har hørt om Hele barnet Hele løpet, mobbing i barnehagen. I dette forskningsprosjektet fant man ut at et til to barn ble utestengt fra lek i barnehagen uten at de voksne oppdaget det. Dette arbeidet har ført til at man ser på mobbing på en litt annen måte enn det som ofte har vært vanlig å høre når folk snakker om mobbing. I forskningsrapporten defineres mobbing slik:
”Mobbing av barn i barnehagen er handlinger fra voksne og/eller barn som hindrer barns opplevelse av å høre til, være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning”
Dette understreker at alle voksne har et ansvar for å hindre at barn opplever å bli holdt utenfor. Barnehagen skal bidra til barnets trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverdi, og forebygge krenkelser og mobbing. Derfor dreide det videre arbeidet seg om hvordan man kan legge til rette for dialog mellom ansatte og foreldre om å forebygge mobbing i barnehagen. Da ble verktøyet Dialogmodellen utviklet. Den finner du på nettsiden www.dialogmodellen.no.
I forskningsprosjektet “Hele barnet- hele løpet” ble barnehagebarn intervjuet om mobbing i barnehagen. Barna selv hadde klare tanker om det å bli utestengt fra lek, og det og ikke ha venner. Foreldre og ansatte svarte på spørreundersøkelser om temaet, og erfaringene fra dette arbeidet førte til et nytt forskningsprosjekt hvor det ble satt fokus på viktigheten av dialogen mellom ansatte og foreldre for å forebygge mobbing.
Slik kan du som jobber i barnehage arbeide med dette for å hindre at mobbing skjer:
Det stilles ikke lengre spørsmål ved om mobbing faktisk skjer i barnehagen, men det kan likevel være krevende å oppdage mobbing. Tenk over følgende spørsmål:
- Hvordan kan mobbing komme til uttrykk i din barnehage?
- Hvordan jobber du og dine kolleger med å forebygge mobbing?
- Se videoen under og skriv deretter ned 3-5 punkter om hva du tenker om mobbing i barnehagen etter å ha sett filmen.
- Del dine punkter med kolleger på din barnehage. Har dere et digitalt forum, en intern facebookgruppe eller lignende, så del punktene der og kommenter hverandres punkter. Finn fram til noen (5) felles punkter og bli enige om hvilke tiltak dere vil iverksette. Prioriter hva dere vil begynne med og velg hvem som er ansvarlig for å følge opp.
- VIKTIG: Vi minner om at man ikke må dele noe om enkeltbarn på digitale samhandlingsarenaer.
Kommentarer
Legg inn en kommentar