Gå til hovedinnhold

Årets felles planlegeggingsdag 2009

Over 1000 medarbeidere i Kristiansandsbarnehagen deltok 14. april på felles planleggingsdag i Fønix om "Språk", og i Abels hus om "Barn og bygg". Etter et kulturelt innslag med "Mibbi og Mobbo" startet hovedforeleser på Fønix. Det var spansk/norske Nuria Moe som høstet stor applaus for sitt innlegg om (-og med) fortellerkunst. På Fønix var det tilbud om 5 ulike foredrag, etter lunch:
  • Språk og kunst med Biljana Fredriksen
  • Språk og de yngste barna med Kirsten Jansen og Bergtorasvei barnehage
  • Språk og matematikk med Martin Karlsen og Veslefrikk / Hamretun barnehage
  • Språk og rollelek med Marianne Godtfredsen og Elin H. Aleksandersen
  • Språk og litteratur med Janne Kvaløy og Øvre Slettheia barnehage.


I Abels hus var det først Olav Grendstad m/barn, og en innledning om "universell utforming" v. Elin Buli Aabel før Astrid Manger hadde resten av dagen om "Pedagogisk ledelse- hva med læringsmiljøet?"Vi på Barnehagekontoret som hadde ansvar for arrangementet ønsker å vite noe om hva som var ditt utbytte av dagen? Vi ønsker at hver enkelt av dere som var tilstede svarer på hvordan dere opplevde gjennomføringen, det faglig og det praktiske? Målet er å gjøre vår felles planleggingsdag enda bedre neste gang.
Vær med å påvirke neste felles planleggingsdag ved å svare på dette evalueringskjemaet innen 8.mai!

Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Små barn av regnbuen

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager). I barnehagene våre går det barn som er forskjellige på mange slags måter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmål, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier. Noen bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre, noen sammen med bestemor, andre kanskje hos en fosterfamilie. I samfunnet vårt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen tror på Gud, eller  Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med å tro på seg selv. Sånn er verden i 20

Samisk kultur - en del av det norske mangfoldet.

Årets storbykonferanse har nettopp funnet sted i Tromsø, - "en samisk by", hevdet ordføreren (som var fra Bergen!) Byen har nettopp åpnet en ny samisk barnehage , basert på samisk kultur og språk . Vi fikk også et møte med Samisk Høgskole , og Asta Balto som snakket om samiske tradisjoner:"Fra tradisjonell oppdragelse til pedagogikk". Den samiske kultur har hatt dårlige kår i Norge. Både språk og tradisjoner er nå i ferd med å bli "tatt tilbake" - dekolonisert. Som eksempel kom det, så seint som i 1985, en lovendring som gjorde det lovlig å undervise på samisk i grunnskolen. Opprettelse av sametinget og samisk høyskole var andre milepæler. I dag bør det være like naturlig å lære av vårt eget urfolk, samene , som det er naturlig å lære av andre kulturer som er representert i vårt land. I mangfoldsperspektivet bør samisk kultur og tradisjon , som en del av det norske, kunne være en inngangsport til å forstå andre og mer fremmede kulturer. Temahefte om samis