Tradisjonen tro ble Barnas Blomsterdag avholdt torsdag 9.juni. Det er 23 år siden første gang! 420 førskolebarn barn fra 35 av byens barnehager kom med buss eller taxi til sentrum. Her fikk alle plante ut blomster i et bed i Wergelandsparken, like ved torvet. Tidligere i vår hadde de hentet småplanter på parkvesenets gartneri, som hadde fått vokse litt i barnehagen, før dagen for utplanting var kommet. Heidi fra Mosby og Lene fra Strai delte ut boller til store og små- mens de hadde fått hjelp av en kjent pensjonist til å bistå med gartnerarbeidet. Kirsti på Wergelandsveien holdt orden på alle som ville se forestilling- det var nemlig teater med Askeladden friteater i Domkirkens menighetshus.
En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr
Kommentarer
Legg inn en kommentar