"Alle barna er en del av fellesskapet i vår barnehage!" sier vi og MENER DET. Det er jo slik vi vil at det skal være! Men hvordan vet vi at barna selv opplever det slik?
Hvordan vi forstår barn, deres atferd og følelsesuttrykk, har stor betydning for hvordan de blir møtt av deg og dine kolleger i barnehagen. Kan det skje at et barn får “merkelappen” sutrete av ansatte i barnehagen? Hvordan kan man eventuelt forstå dette barnet på andre måter? Når adferd er en form for kommunikasjon, må vi spør oss selv og hverandre, hva er det dette barnet prøver å si oss?
FN har laget en avtale om hvilke rettigheter som skal gjelde for alle barn i det som vi kaller Barnekonvensjonen. I artikkel 12, står det at barn har rett til å gi uttrykk for sin mening i alle forhold som vedrører barnet. Barnets synspunkt skal tillegges stor vekt i samsvar med alder og modenhet.
Å bli hørt og sett er en del av menneskerettighetene. Også i Norges grunnlov §104 finner vi barns rett til å bli hørt.
Lytt til podcasten: Barnesyn og mobbing (med Ingrid Lund)
Du som jobber i barnehage, kan arbeide videre med dette ved å svare på følgende spørsmål:
- Hva tenker du når du hører utrykket: Det finnes ikke vanskelige barn, men det finnes barn som har det vanskelig.
- Hva er din STYRKE i møte med barn som utfordrer deg? Skriv ned 3 punkter
- Hva er din UTFORDRING i møte med barn som utfordrer deg? Skriv ned 3 punkter.
- Hvordan vil du jobbe med dine utfordringer?
- Del dine punkter med kolleger på din barnehage. Avtal med en kollega om å etterspør hvordan arbeidet med dine utfordringer går. VIKTIG: Vi minner om at man ikke må dele noe om enkeltbarn på digitale samhandlingsarenaer.
Kommentarer
Legg inn en kommentar