Gå til hovedinnhold

Skole barnehage

Sigurd Aukland (UiS) var fredag 5. september 2008 invitert til et felles ledermøte mellom Kristiansandsbarnehagen og -skolen.
Aukland har bakgrunn blant annet i prosjektet "Skole + barnehage = sant" fra Rogaland og Hordaland. Aukland har også vært medforfatter av kunnskapsdepartementet sin nye veileder "Fra eldst til yngst" -om samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole.
Aukland snakket om gjensidige fordommer i skole og barnehage. Han snakket også om faren for at barnehagen reduserer, og flytter, målene sine for å tilfredstille forventningen om "skoleklare barn".
Forskning tyder på at barnehagen kan bidra til å redusere forskjeller i læringsutbytte og gi bedre skoleresultater,særlig for barn med minoritetsspråklig bakgrunn, funksjonshemmede barn og barn som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker”.(St.m. ”Kultur for læring”)(Likn. Starting Strong, OECD)
Skole og barnehage - en sammenheng.
I det samarbeidet må man se på sammenhengen mellom de to institusjonene; planer, kontakt og rutiner. 4-8 år. I tillegg må man se på overganger. mai-august; kontakt og rutiner. 6 år.
  • Rammeplanen sine fagområder og læreplanens planer for fag henger sammen
  • Rammeplanen mål og prosessmål forhvert fagområde, læreplanen har resultatmål for 2. klasse
  • Ikke en heksekunst å kople sammen, for å sikre kjennskap, skape forpliktelser, få tilsammenheng og vise profesjonalitet.
Skole- og barnehagedirektørene i Kristiansand har satt igang et arbeid som skal jobbe ut en plattform for overgang barnehage - skole i Kristiansand. Sammen skal vi gruble oss fram til hvordan dette samarbeidet og sammenhengen skal bli i Kristiansand.

Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Små barn av regnbuen

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager). I barnehagene våre går det barn som er forskjellige på mange slags måter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmål, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier. Noen bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre, noen sammen med bestemor, andre kanskje hos en fosterfamilie. I samfunnet vårt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen tror på Gud, eller  Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med å tro på seg selv. Sånn er verden i 20

Samisk kultur - en del av det norske mangfoldet.

Årets storbykonferanse har nettopp funnet sted i Tromsø, - "en samisk by", hevdet ordføreren (som var fra Bergen!) Byen har nettopp åpnet en ny samisk barnehage , basert på samisk kultur og språk . Vi fikk også et møte med Samisk Høgskole , og Asta Balto som snakket om samiske tradisjoner:"Fra tradisjonell oppdragelse til pedagogikk". Den samiske kultur har hatt dårlige kår i Norge. Både språk og tradisjoner er nå i ferd med å bli "tatt tilbake" - dekolonisert. Som eksempel kom det, så seint som i 1985, en lovendring som gjorde det lovlig å undervise på samisk i grunnskolen. Opprettelse av sametinget og samisk høyskole var andre milepæler. I dag bør det være like naturlig å lære av vårt eget urfolk, samene , som det er naturlig å lære av andre kulturer som er representert i vårt land. I mangfoldsperspektivet bør samisk kultur og tradisjon , som en del av det norske, kunne være en inngangsport til å forstå andre og mer fremmede kulturer. Temahefte om samis