Gå til hovedinnhold

Skapende aktiviteter med digitale verktøy

«Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn» 
-Rammeplan for barnehagens innhold 2019

Fra årets DAB konferanse har vi hentet noen gøye tips fra et innlegg fra Flatåsen Barnehage. Barnehagen har gjennomført et kunstprosjekt med toddlerne der det digitale møter det analoge. De sier: “Når det digitale brukes sammen med det analoge, får man kontraster og variasjon. Digitale medier kan være en del av barnas læringsmiljø om man bruker det på riktig måte, og kan bidra til barns utforsking og lek. Integrer bruken av digitale verktøy i resten av barnehagelivet – det gir barna et variert, stimulerende og utfordrende læringsmiljø.”

Paper Artist (app for IOS og Android)
Her er to apper som de synes er gode i kreativ lek og utforskning med de yngste barna:

Quiver- Tegninger som blir "levende"
Brukeren kan laste ned ulike fargeark-pakker, f.eks dyr, biologi, geografi og former. Det enkleste er å laste ned disse på en pc: www.quivervision.com og så lagre de tegningene du ønsker på din pc. Disse tegningene skrives ut på vanlig måte. Åpne Quiver-app’en på nettbrettet, og følg instruksjonene der. Tegningen vil oppleves i 3D på app’en, og den vil både bevege seg og lage lyd. Det er mange fargelegginspakker som er gratis, og et enda større utvalg om man betaler.
Se hvordan dette fungerer her

Paper Artist 
En kreativ app som hjelper deg med bearbeiding av bilder. En app der barna kan manipulere egne bilder og skape digital kunst. Enkel for barna å bruke. Se HER hvordan den fungerer!

Se alle innleggene fra DAB 2018 her!

Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Små barn av regnbuen

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager). I barnehagene våre går det barn som er forskjellige på mange slags måter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmål, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier. Noen bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre, noen sammen med bestemor, andre kanskje hos en fosterfamilie. I samfunnet vårt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen tror på Gud, eller  Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med å tro på seg selv. Sånn er verden i 20

Samisk kultur - en del av det norske mangfoldet.

Årets storbykonferanse har nettopp funnet sted i Tromsø, - "en samisk by", hevdet ordføreren (som var fra Bergen!) Byen har nettopp åpnet en ny samisk barnehage , basert på samisk kultur og språk . Vi fikk også et møte med Samisk Høgskole , og Asta Balto som snakket om samiske tradisjoner:"Fra tradisjonell oppdragelse til pedagogikk". Den samiske kultur har hatt dårlige kår i Norge. Både språk og tradisjoner er nå i ferd med å bli "tatt tilbake" - dekolonisert. Som eksempel kom det, så seint som i 1985, en lovendring som gjorde det lovlig å undervise på samisk i grunnskolen. Opprettelse av sametinget og samisk høyskole var andre milepæler. I dag bør det være like naturlig å lære av vårt eget urfolk, samene , som det er naturlig å lære av andre kulturer som er representert i vårt land. I mangfoldsperspektivet bør samisk kultur og tradisjon , som en del av det norske, kunne være en inngangsport til å forstå andre og mer fremmede kulturer. Temahefte om samis