Gå til hovedinnhold

Behov for kompetanseheving på IKT i barnehagen?


Barnehagene har fått ny rammeplan fra august 2017 og en tydeligoppgave med å skape en digital praksis som oppfyller rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Bruk av digitale verktøyene sammen med barna går nå fra å være noe barnehagen bør gjøre til noe som skal gjøres. I vår digitaliserte verden er det helt sentralt at personalet innehar digital kompetanse, og kjenner til ulike teknologiske verktøy og arbeidsmåter som kan knytte teknologiske erfaringen som barna har med seg hjemmefra til meningsfulle læringssituasjoner i barnehagen.

I det kommende barnehageåret kommer det to kurs til Kristiansand som kan være aktuelle for de som ønsker å oppdatere seg på dette feltet.

DAB – Digital Arena Barnehage
Kristiansand kommune har i dag underskrevet avtalen med IMTEC om å arrangere en DAB konferanse her i Kristiansand våren 2018.
Tid: 09.03.2018
Sted: Scandic Bystranda

Fra det foreløpige programmet: 
  • Digitale medier i børnehaven - et spørgsmål om dannelse.
  • Stine Liv Johansen, lektor, ph.d. fra Aarhus Universitet
  • Bobler.
  • Kirketunet barnehage, vinneren av den Digitale barnehageprisen 2017
  • Digital verdensborger – hvordan og hvorfor? 
  • Klaus Thestrup, førsteamanuensis ved Center for undervisningsudvikling og digitale medier ved Aarhus universitet
Digital Arena Barnehage (DAB) er den største konferansen i Norge om retter seg mot å utvikle digital kompetanse og digital praksis i barnehagen. DAB 2018 arrangeres for syvende gang av IMTEC, nå sammen med Fagforbundet og det nye Direktorat for barnehage, grunnopplæring og IKT/Senter for IKT i utdanningen. DAB er møteplass for presentasjon av teknologiske verktøy, ideer, erfaringer, strategier og forsknings- og utviklingsarbeid. DAB bidrar til å øke kunnskap om hvordan digitale verktøy som er satt inn i en pedagogisk ramme, kan støtte barnas lek og læring i alle fagområder. DAB 2018 gjennomføres i seks byer i samarbeid med de respektive kommunene.
Mer info her!
Helhetlig arbeid med digitale ferdigheter
Senter for IKT i utdanningen kommer med et dagskurs med tema Helhetlig arbeid med digitale ferdigheter.

Tid: 14.november 2018
Sted Clarion Ernst hotell
Målgruppe: barnehage og skole

Mer info og påmelding HER!

Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Små barn av regnbuen

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager). I barnehagene våre går det barn som er forskjellige på mange slags måter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmål, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier. Noen bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre, noen sammen med bestemor, andre kanskje hos en fosterfamilie. I samfunnet vårt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen tror på Gud, eller  Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med å tro på seg selv. Sånn er verden i 20

Samisk kultur - en del av det norske mangfoldet.

Årets storbykonferanse har nettopp funnet sted i Tromsø, - "en samisk by", hevdet ordføreren (som var fra Bergen!) Byen har nettopp åpnet en ny samisk barnehage , basert på samisk kultur og språk . Vi fikk også et møte med Samisk Høgskole , og Asta Balto som snakket om samiske tradisjoner:"Fra tradisjonell oppdragelse til pedagogikk". Den samiske kultur har hatt dårlige kår i Norge. Både språk og tradisjoner er nå i ferd med å bli "tatt tilbake" - dekolonisert. Som eksempel kom det, så seint som i 1985, en lovendring som gjorde det lovlig å undervise på samisk i grunnskolen. Opprettelse av sametinget og samisk høyskole var andre milepæler. I dag bør det være like naturlig å lære av vårt eget urfolk, samene , som det er naturlig å lære av andre kulturer som er representert i vårt land. I mangfoldsperspektivet bør samisk kultur og tradisjon , som en del av det norske, kunne være en inngangsport til å forstå andre og mer fremmede kulturer. Temahefte om samis