Barnehagen skal oppfylle Rammeplanen og de oppdrag samfunnet har gitt oss, og det skal vi gjøre for hvert eneste barn. Hvilke metoder og hvor systematisk vi jobber er i stor grad opp til barnehagen selv. Noen hevder at de er glad at ikke kirurgene eller tannlegene gjør det samme!
I arbeidet med FLiK satsingen skal de ansatte i barnehage og skole, gjennom systematisk arbeid, sikre seg at man vet, mer enn at man synes og tror. Alle som jobber i barnehage vil kunne si noe om mestring, egenskaper og ferdigheter hos de barna de har ansvar for. Spørsmålet er hvordan de har fått denne kunnskapen! Ser de barna hver dag i lek og rutinesituasjoner og synes dermed kjenner de? Eller har de bestemt seg for å se etter noe spesielt og går gjennom hele barnegruppa på leting etter - vennskap, språklige eller motoriske ferdigheter? I så fall, hvor systematisk er den gjennomgangen, hvilke verktøy brukes?
I Kristiansand har vi utviklet "Se meg" skjemaene for alle førskolebarn. Veldig mange barnehager bruker disse. De flerspråklige barna observeres med "Minokart". Disse sendes videre til skolen etter foreldrenes samtykke. Mange barnehager bruker TRAS. Noen bruker dette på alle barna, andre bruker det bare på de barna som de trenger å vite litt mer om.

Virker dette spennende kan både skjema og veiledning bestilles her!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar