Gå til hovedinnhold

Fotokonkurranse for barn - Tall Ships Races

The Tall Ships Races åpner 25. juli og blir en stor folkefest i Kristiansand. Men arrangementet omfatter også en rekke andre begivenheter og sidearrangementer, særlig i forkant av selve festen. Et av disse er fotokonkurranse for barn og unge.

Vi har flotte premier innen hver av de fem deltakerklassene, for eksempel fotoapparat av typen actionkamera som en av toppremiene. Bildene som blir valgt ut av juryen vil bli vist på storskjerm i festivalområdet under Tall Ships Races. – Fotografiene skal bli godt synlige under festivalen. Enkelte av dem kan også bli brukt i andre sammenhenger under Tall Ships Races, og da vil selvfølgelig fotografenes navn være knyttet til bildene.
Tall Ships Races er jo et maritimt arrangement, og da syntes vi det var naturlig å ha «ved sjøen» som tema for fotokonkurransen. Juryen er satt sammen av svært kompetente medlemmer, noe som skal sikre at det faktisk blir de beste bildene som vinner. Juryen består av:
  • Janne Fidje - kunstpedagog i Veslefrikk barnehage.
  • Ingunn Sanne - lærer i kunst og håndverk på Fiskå skole.
  • Kjartan Bjelland - fotograf I Fædrelandsvennen.

Alle barnehagebarn og elever i grunnskolen i Kristiansand kan delta. Deltakerne deles inn i alderskategorier, så ikke treåringene konkurrerer med sekstenåringene.
Bilder til konkurransen må være digitale og i breddeformat. De må ha normal oppløsning, ikke være overdrevet store. Bildene sendes inn som vedlegg til en vanlig e-post hvor du også oppgir bildets tittel, fotografens navn, alder, e-postadresse og telefonnummer.
Deltakere kan bare sende inn bilder de selv har tatt. Det er også innsenders ansvar å sørge for at eventuelle personer på bildene har godkjent at de kan vises for alle.

Slik deltar du

Tema for konkurransen er «Ved sjøen». Her er det muligheter til å vise ulike tolkinger av et stort tema. Det blir premier i hver aldersgruppe. Foto/ filmapparat til å dokumentere

“futt og fart”. Dagskort i både Dyreparken og på Aquarama til vinnerne og pizza, boller, is og brus til hele gruppa/ klassen.
Bilder til konkurransen sendes innen 1. juni som vedlegg i e-post til disse adressene:

a. De minste i barnehagen: foto0-3@tsr2015.no 
b. De eldste i barnehagen: foto3-6@tsr2015.no
c. Elever på barnetrinnet: foto6-9@tsr2015.no
d. Elever på mellomtrinnet: foto9-12@tsr2015.no
e. Elever på ungdomstrinnet: foto13-16@tsr2015.no

Tall Ships Races vil kunne bruke bildene vederlagsfritt i opprinnelig eller redigert utgave. Fotografens navn blir alltid oppgitt på bilder som brukes.

Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Små barn av regnbuen

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager). I barnehagene våre går det barn som er forskjellige på mange slags måter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmål, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier. Noen bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre, noen sammen med bestemor, andre kanskje hos en fosterfamilie. I samfunnet vårt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen tror på Gud, eller  Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med å tro på seg selv. Sånn er verden i 20

Samisk kultur - en del av det norske mangfoldet.

Årets storbykonferanse har nettopp funnet sted i Tromsø, - "en samisk by", hevdet ordføreren (som var fra Bergen!) Byen har nettopp åpnet en ny samisk barnehage , basert på samisk kultur og språk . Vi fikk også et møte med Samisk Høgskole , og Asta Balto som snakket om samiske tradisjoner:"Fra tradisjonell oppdragelse til pedagogikk". Den samiske kultur har hatt dårlige kår i Norge. Både språk og tradisjoner er nå i ferd med å bli "tatt tilbake" - dekolonisert. Som eksempel kom det, så seint som i 1985, en lovendring som gjorde det lovlig å undervise på samisk i grunnskolen. Opprettelse av sametinget og samisk høyskole var andre milepæler. I dag bør det være like naturlig å lære av vårt eget urfolk, samene , som det er naturlig å lære av andre kulturer som er representert i vårt land. I mangfoldsperspektivet bør samisk kultur og tradisjon , som en del av det norske, kunne være en inngangsport til å forstå andre og mer fremmede kulturer. Temahefte om samis