Det er tirsdag formiddag og vi er på språkkurs for pedagoger i barnehagen. Salen er fylt opp av over ca 100 pedagoger fra private og kommunale barnehager i Kristiansand.
Små barn lærer gjennom lek, i hverdagssituasjoner og der den voksne er tilstede. Nøkkelen for å få til et godt prosjektarbeid er voksnes deltakelse i leken og lite møtevirksomhet på dagen. Derfor er alle ansatte mye tilstede. Lindtjønn barnehage presenterte på kurset, hvordan de jobber med prosjekt. Her er gangen i arbeidet fra begynnelse til feiring og avslutning av prosjektet:
- Observasjon i barnegruppene. Hva interesserer barna, hva leker de?
- Diskusjon og refleksjon i personalgruppa.
- Gi navn til prosjektet.
- Oppstart av temaet som er valgt kan for eksempel være en forestilling eller en annen opplevelse som er knyttet til temaet.
- Grublestund for de store - utforskerstund for de minste. Hva vil vi lære, hva vil vi finne ut mer om?
- Lager prosjektrom som er innredet etter tema.
- Hele avdelingen er med i arbeidet med tema vi har valgt.
- "Ukens ord" er fast gjennom hele perioden.
- Språkstimulering gjennom alle aktiviteter. Leken, samlingstund, turer, - hele dagen.
- lle prosjekter avsluttes med en fest eller markering av temaet.
- Til slutt lages en dokumentasjon av prosjektet i form av en fotobok men tekst, bilder og historier av hva prosjektet har handlet om.
Hvilke tema kan vi ta tak i for å bygge språkstimuleringen rundt for de enkelte barn?
Ikke legg verdivurdering i hva slags erfaringer barna har, sier Toril M. Olsen. Hun er språkforsker og har ansvaret for de tre språkkursene for barnehageansatte som foregår i Kristiansandsbarnehagen nå i oktober. - Det er ikke relevant hva dere som barnehageansatte synes om at f.eks. barna ser mye på TV, eller at de aldri er på tur. Ta tak i det de har erfaring med og bygg samtaler og aktiviteter rundt det. Da blir språkarbeidet relevant for barna. Lindtjønn har laget prosjekt om "Bæsj",- da kan man bruke nesten hvilket tema som helst, sier Toril Olsen som er forsker på språk, og faglig ansvarlig for kursene.
Kommentarer
Legg inn en kommentar