21. feb. 2014

Prosjektarbeid i barnehagen

Barnehagene har alle fokus på språk og lek. Ikke så rart, det er jo kanskje det mest sentrale barnehagen kan drive med i forhold til barns utvikling. Mange lager prosjekt som tar utgangspunkt i barnas ideer og interesser. Man utvider i forhold til fagområdene og de behov og interesser som kommer fram underveis. Men ikke alle barnehager har en arbeidsmåte der det ene prosjektet avløser det neste, og alle prosjektperioder avsluttes med en BOKLANSERING! Boken dokumenterer prosjektets innhold og blir gjort tilgjengelig for foreldrene.

Jeg har vært på Lindtjønn barnehage og sett systematisk arbeid og dokumentasjon som er verd å dele. Til høsten kommer Kristiansand kommune til å invitere til kurs og forløp som skal handle om språk og være en oppfølging av nasjonale og lokale kompetanseplanener. I tillegg har vi gjennomført en tilstandsundersøkelse i det store læringsmiljøprosjektet FLiK. Resulatene der vil også farge det som blir tilbudt. Noe av det Thomas Nordal anbefaler oss er å lære av hverandre. Heldigvis er Kristiansandsbarnehagen full av gode eksempler på arbeid med både språk og andre områder. En av de som vil bli invitert til å dele av sine erfaringer er nettopp Lindtjønn barnehage. Også andre barnehager vil bli spurt. Vi tar gjerne imot inspill på god praksis i barnehagene!
Tips oss på mail: kristin.m.rosen@kristiansand.kommune.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar