Synes dere i barnehagen det er bra å drive med dukketeater, eventyr og historiefortelling? Driver dere med forming med plastisk materiale? Tegner dere i barnehagen? Får barna lage sine egne historier? På en enkel og rask måte kan dere selv lage animasjoner, - små filmsnutter og gi disse nevnte aktivitetene en ny dimensjon.Ved hjelp av et nettbrett og denne boksen er dette lett å få til. Sjekk hvordan du gjør det her! Animasjonsboks for iPad
En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr
Kommentarer
Legg inn en kommentar