Dette er de viktigste av det viktige i de kommende fire årene for Kristiansandsbarnehagen. språk, lek og læringsmiljø. En ny strategisk kompetanseplan er på plass og gjennom høsten blir det tilbud om kurs og oppfølging på tema mobbing og lek, samtidig som en arbeidsgruppe jobber på for å komme igang med den store satsingen på LP. Det skal handle om å utvikle et godt læringsmiljø i barnehagene. Alle faktorer som har betydning for læring, trivsel og helse er del av læringsmiljøet i en barnehage. Det handler om den kultur og de relasjoner som råder i barnehagen. og det handler om det fysiske miljøet, hvordan bygger dette opp rundt læring, trivsel og helse. Er barnehagen et godt sted å være og et godt sted å lære?
En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr
Kommentarer
Legg inn en kommentar