Mer enn 14.000 Facebook-brukere har trykket "liker" på reklamen fra 1981 som viser en jente som bygger Lego i olabukser og joggesko, helt uten elementer av tyll, tiaraer og pastellfarger. Det de liker er at noen forsøker å ta et oppgjør med begreper jente og gutteleker. Foreldre og oss som jobber med barn, synes ikke det er OK at barn blir gjenstand for markedsføring på en slik måte at det er med å fastlåse synet på hva man kan interessere seg for som gutt og jente.
Bakgrunnen er at Logo nå lanserer ny serie kalt Lego friends. Titt på bildet til høyre og prøv å gjett hvem de tenker skal leke med dette?
Barn bør få leke og prøve ut alt som kan utvikle dem og gi verdifulle erfaringer. Vi må legge tilrette for å utvide rollen som gutt og jente, mer enn å innsnevre den. Hør hva lille Riley har å si om saken:
Bakgrunnen er at Logo nå lanserer ny serie kalt Lego friends. Titt på bildet til høyre og prøv å gjett hvem de tenker skal leke med dette?
Barn bør få leke og prøve ut alt som kan utvikle dem og gi verdifulle erfaringer. Vi må legge tilrette for å utvide rollen som gutt og jente, mer enn å innsnevre den. Hør hva lille Riley har å si om saken:
Kommentarer
Legg inn en kommentar