25. august kommer forsker Liv Anne Støren fra NIFU STEP til likestillingsforum. Støren skal legge frem funn fra en ny rapport som konkluderer med at likestilling er lavest prioritert av de målsettingene skolen skal jobbe med. Det starter med lunsj klokka 11:30, så blir innlegg fra Støren fra ca. kl. 12:00 med påfølgende innspill og spørsmål fra tilhørerne. Slutt kl. 13:30. Mer info HER! Påmelding innen 22. august. HER!
En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr
Kommentarer
Legg inn en kommentar