Gå til hovedinnhold

Arbeidsmiljøprisen 2010


Vi gratulerer Sentrum Barnehageenhet med enhetsleder Beate Moberg i spissen. De mottok torsdag 28.oktober arbeidsmiljøprisen 2010 for enheter i Kristiansand kommune. Juryen har lagt vekt på at barnehageenheten fullt ut oppfyller de kriteriene som er satt opp for prisen. I juryens begrunnelse står det blant annet:
"Det kan dokumenteres systematisk HMS-arbeid og godt samarbeid med verneombud og tillitsvalgte, og de ansatte er godt informert om sikkerhets- og kvalitetsrutiner, aktuelle arbeidsmiljøtiltak og andre viktige forhold vedrørende arbeidsmiljø og sikkerhet på arbeidsstedet. Ledere og tillitsvalgte har gjennomført HMS-grunnkurs, risiko- og sårbarhetskurs, og det er gjennomført arbeidsmiljøtiltak som har ført til positive resultater for arbeidsmiljøet".

Enhetsleder Beathe Moberg sier at enheten har hatt fokus på arbeidsmiljøet lenge:
- Vi er fire hus i enheten, som i praksis betyr at den består av tre tradisjonelle barnehager og en åpen barnehage (Pedagogisk lekesenter). De siste to årene har vi jobbet for å få en felles identitet. Tidligere har de fire husene hatt fokus på egne identiteter. Nå har vi jobbet målrettet for å få en felles identitet for enheten, samtidig som hvert enkelt hus skal få lov til å ha sine særegenheter, sier den engasjerte enhetslederen.
Juryen for arbeidsmiljøprisen består av hovedarbeidsmiljøutvalget i Kristiansand kommune

Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Små barn av regnbuen

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager). I barnehagene våre går det barn som er forskjellige på mange slags måter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmål, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier. Noen bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre, noen sammen med bestemor, andre kanskje hos en fosterfamilie. I samfunnet vårt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen tror på Gud, eller  Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med å tro på seg selv. Sånn er verden i 20

Samisk kultur - en del av det norske mangfoldet.

Årets storbykonferanse har nettopp funnet sted i Tromsø, - "en samisk by", hevdet ordføreren (som var fra Bergen!) Byen har nettopp åpnet en ny samisk barnehage , basert på samisk kultur og språk . Vi fikk også et møte med Samisk Høgskole , og Asta Balto som snakket om samiske tradisjoner:"Fra tradisjonell oppdragelse til pedagogikk". Den samiske kultur har hatt dårlige kår i Norge. Både språk og tradisjoner er nå i ferd med å bli "tatt tilbake" - dekolonisert. Som eksempel kom det, så seint som i 1985, en lovendring som gjorde det lovlig å undervise på samisk i grunnskolen. Opprettelse av sametinget og samisk høyskole var andre milepæler. I dag bør det være like naturlig å lære av vårt eget urfolk, samene , som det er naturlig å lære av andre kulturer som er representert i vårt land. I mangfoldsperspektivet bør samisk kultur og tradisjon , som en del av det norske, kunne være en inngangsport til å forstå andre og mer fremmede kulturer. Temahefte om samis