Gå til hovedinnhold

Pedagogisk dokumentasjon, pedagogisk arkiv, - en barnehageblogg.

Myrertoppen barnehage i Oslo er en barnehage på Kjelsås i Nordre Aker bydel. Barnehagen har en utrolig flott BLOGG som sikkert vil inspirere mange barnehagefolk. Intensjonen med bloggen er å ha en arena for systematisering av pedagogisk dokumentasjon. Barnehagen bruker prosjektarbeid og pedagogisk dokumentasjon aktivt i sin barnehagepraksis men savnet et sted å kunne samle, vise fram og arkivere på en god måte. Derfor denne bloggen.
I hovedsak har vi beveget oss bort fra tidligere praksis som var mer fokusert på å skulle planlegge for ett eller et halvt år av gangen, og der hensikten gjerne var at alle barna skulle sitte igjen med de samme opplevelsene og de samme produktene fra de samme aktivitetene. Vi ønsker nå å være i bevegelse sammen med barna; vi vil se det enkelte barnet og dets egenart med de ønsker og behov som nettopp dette barnet har, i den sosiale konteksten som vi i barnehagen befinner oss i. Vårt ønsker er å inspirere og bli inspirert, enten det er barna eller de voksne som er kilden: Inspirasjonen skal flyte alle veier! Dette handler både om initiativ til prosjekter og å videreutvikle de.

Ta en titt!
Som de sier selv: Et galleri og dynamisk arkivskap for pedagogisk dokumentasjon

Kommentarer

  1. Hei Kristin, takk for tilbakemelding og supert innlegg om bloggen vår. Det var veldig artig å se. På utstyrsfronten bruker vi vanlig kompaktkamera, speilrefleks(nå har bhg fått eget) privat mobil og iPhone. Alle tre basene har egne laptop`er. Vi har IKT interesserte folk, derfor er det mulig. Bhg har ikke noe storsatsning på området, men vi har fått mulighet til å bruke noe øremerket tid på dette. Mange har lyst til å lære så vi tar det innimellom annet. Men vi har egen "pedagogisk dokumentasjons" ansvarlig på basen med 4-5åringene som har hovedansvar for bloggen. Men vi er heldige og har bloggkyndige folk på alle tre basene og de som ikke blogger direkte står for innhold(det vi blogger om)tar bilder og gir oss med ansvar rom for å legge inn tekst, redigere bilder etc.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Små barn av regnbuen

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager). I barnehagene våre går det barn som er forskjellige på mange slags måter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmål, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier. Noen bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre, noen sammen med bestemor, andre kanskje hos en fosterfamilie. I samfunnet vårt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen tror på Gud, eller  Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med å tro på seg selv. Sånn er verden i 20

Samisk kultur - en del av det norske mangfoldet.

Årets storbykonferanse har nettopp funnet sted i Tromsø, - "en samisk by", hevdet ordføreren (som var fra Bergen!) Byen har nettopp åpnet en ny samisk barnehage , basert på samisk kultur og språk . Vi fikk også et møte med Samisk Høgskole , og Asta Balto som snakket om samiske tradisjoner:"Fra tradisjonell oppdragelse til pedagogikk". Den samiske kultur har hatt dårlige kår i Norge. Både språk og tradisjoner er nå i ferd med å bli "tatt tilbake" - dekolonisert. Som eksempel kom det, så seint som i 1985, en lovendring som gjorde det lovlig å undervise på samisk i grunnskolen. Opprettelse av sametinget og samisk høyskole var andre milepæler. I dag bør det være like naturlig å lære av vårt eget urfolk, samene , som det er naturlig å lære av andre kulturer som er representert i vårt land. I mangfoldsperspektivet bør samisk kultur og tradisjon , som en del av det norske, kunne være en inngangsport til å forstå andre og mer fremmede kulturer. Temahefte om samis