Gå til hovedinnhold

Felles planleggingsdag 6. april 2010

De fleste barnehagene har stengt første dag etter påskeferien. Da har Kristiansandsbarnehagen felles planleggingsdag. Denne dagen skal personalet fylle på med ny kompetanse. Tidligere har styrerne hatt en dag med tema den lærende organisasjon. Planleggingsdagen er en fortsettelse av dette for alle ansatte. Tema har vært ledelse, kommunikasjon, samhandling og samarbeid. Kommunikasjon, kontakt, konflikt og LØFT - er stikkord for fire ulike sesjoner med tilsammen 850 deltakere.

1) På Odderøya handlet det om eksempler og praktiske øvelser i leting etter sitt eget potensiale. Oppmerksomhet og nærvær var stikkord her. Peter Svenning og Geir Hagberg fra Vulkanos hadde kalt dagen for "Lederskap og nærvær i barnehagen". Gro Holte og Are Sætervadet fra barnehagekontoret sørget for det praktiske.

2) I Arbeideren handlet det om
"Kommunikasjon med fokus på kontakt".Roar Kjølv Jenssen ledet dagen der, med hjelp fra Heidi Aasen, Wenche Sandqvist og Søren Sverdrup Lund. Her fikk man prøve seg på å ta og gi rom og på ulike måter å kommunisere et budskap. Roar er bl.a. skuespiller utdannet og delte sine kunnskaper om hvordan bruk av kroppen kan bidra til å bli tydeligere i kommunikasjonen. 3) LØFT var et tema som var etterspurt fra barnehagene, og hele 400 personer meldte seg på "LØFT- løsningsfokusert tilnærming til utfordringer i barnehagen", Marit Johnsen Høy og Astrid Schmidt hadde ansvaret for arrangementet, med hjelp fra Mariann Digervold og Kristin Rosen på det praktiske. Man fikk her både en teoretisk og en konkret tilnærming til temaet, sett fra barnehagens synsvinkel. Vi kjenner igjen læresetninger som: - Språk skaper virkelighet! Atferd som gis oppmerksomhet gjentar seg! De er både sentrale i LØFT-metodikken og aktuelle i barnehagearbeidet.


4) "Mot i Brystet!" handlet om konfliktløsning.En del av dagen var satt av til forumteater med teatergruppen "De Tilfeldige" og Kristine Hasund. Her kom også Kirsten Jansen (UiA) fra Praxis Barnehage, med informasjon om prosjektet som kommer i kjølevannet av Mot i Brystet og Teaterforestillingen "kokosboller i konfliktrådet" . Forumteater er en teaterform der publikum får komme med forslag til løsninger på problemstillingen som utspilles på scenen. Nye løsninger prøves ut, og målet i dette spillet var "å bli hørt og tatt på alvor av kollega". Vanskelig nok skulle det vise seg! Sissel Engelstad Bakke og Åse Bø var praktiske tilretteleggere for denne sesjonen.

Barnehagedirektør Nina Reinhardt brukte dagen på å besøke alle de fire sesjonene og komme med en liten informasjon og hilsen til alle de 850 deltakerne.

Presentasjon fra de ulike sesjonene vil bli lagt ut på denne bloggen så fort som mulig.

Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Små barn av regnbuen

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager). I barnehagene våre går det barn som er forskjellige på mange slags måter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmål, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier. Noen bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre, noen sammen med bestemor, andre kanskje hos en fosterfamilie. I samfunnet vårt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen tror på Gud, eller  Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med å tro på seg selv. Sånn er verden i 20

Samisk kultur - en del av det norske mangfoldet.

Årets storbykonferanse har nettopp funnet sted i Tromsø, - "en samisk by", hevdet ordføreren (som var fra Bergen!) Byen har nettopp åpnet en ny samisk barnehage , basert på samisk kultur og språk . Vi fikk også et møte med Samisk Høgskole , og Asta Balto som snakket om samiske tradisjoner:"Fra tradisjonell oppdragelse til pedagogikk". Den samiske kultur har hatt dårlige kår i Norge. Både språk og tradisjoner er nå i ferd med å bli "tatt tilbake" - dekolonisert. Som eksempel kom det, så seint som i 1985, en lovendring som gjorde det lovlig å undervise på samisk i grunnskolen. Opprettelse av sametinget og samisk høyskole var andre milepæler. I dag bør det være like naturlig å lære av vårt eget urfolk, samene , som det er naturlig å lære av andre kulturer som er representert i vårt land. I mangfoldsperspektivet bør samisk kultur og tradisjon , som en del av det norske, kunne være en inngangsport til å forstå andre og mer fremmede kulturer. Temahefte om samis