...det var blant ingrediensene i barnehagenes feiring av 17.mai. Som vanlig feirer barnehagene dagen før dagen, i sitt eget lokalområde. Over hele byen har det sneglet seg små fargerike 17.maitog. I sentrum av Kristiansand hadde de fleste barnehagene samlet seg med faner og flagg. Foran gikk Søgne musikkkorps. Lenger bak fant vi Sløyden barnehage og enda lenger bak i rekka var Wergelandsveien som hadde med seg afrikanske trommer. Og helt til slutt gikk "Kløverjentene" med alle barna fra Kløvergården barnehage.
En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr
Kommentarer
Legg inn en kommentar