Gå til hovedinnhold

Kulturopplevelser i barnehagen.

Vi har en visjon om at Kristiansandsbarnehagen skal være “Et godt sted å være – et godt sted å lære”. At barnehagene i Kristiansand allerede er blant de beste i landet, er vi stolte av. Likevel vil vi strekke oss enda lenger – for å bli enda bedre! Tirsdag 25.mars samlet 800 ansatte i Kristiansandsbarnehagen seg til Kulturkick på Fønix kino. Tema var presentasjon av barnehagenes verdiplattform. For tre år siden etablerte vi visjonen: "Et godt sted å være- et godt sted å lære". Verdiprosessen videre har handlet om hva denne visjonen betyr for oss. Vi er kommet til at Kristiansandsbarnehagen er; et trygt og tilpasset læringsmiljø, som utvikler lekne og rause barn med en god selvfølelse.

Et godt sted å være:
- Fordi et trygt og omsorgsfullt miljø gir bedre forutsetninger for læring.

Et godt sted å lære:
- Fordi vi sammen med hjemmet skal gi barna et best mulig utgangspunkt for resten av livet.

I løpet av 1,5 timer ble vi tatt med inn i hva verdiplattformen handler om , av Erik Dale, fra Dale+Bang. Ordfører Per Sigurd Sørensen snakket om å kjenne på de magiske øyeblikkene der ute med barna. Han berømmet barnehageansatte for den viktige jobben de gjør, og synes de som jobber i barnehage er priviligerte. Barnehagedirektør Nina Reinhardt presenterte hvilke grep som nå blir satt i verk og fikk overrakt en sjekk på 200.000,- fra Cultiva til dette arbeidet. Det er i hovedsak tre ting:

  1. Ansettelse av en barnekulturminister. Søknadsfrist 1.mai.

  2. Etablering av en web side der barnehagene kan dele efaringer, hente inspirasjon og finne arrangementer og informasjon.

  3. En ressursgruppe som er sammensatt av høyst ulike kulturfolk, i tillegg til elevrepresentantene fra oppvektsyret, som skal gi innspill til barnekulturministeren og arbeidet med kulturopplevelser i barnehagen.

Kultur- og kirkeminister Trond Giske var den stor overaskelsen for veldig mange. Han takket raskt ja til vår invitasjon om å delta, og sa blant annet at barnehagen ikke bare skal være et trygt og godt sted for barn, men at de også skal lære noe av å være der. "Kultur bidrar til at barn lærer mer, blir mer kreative og får mer selvtillit og alle de egenskapene som vi ønsker å gi ungene våre."Giske ønsket seg at alle barnehager ville bli kulturbarnehager, og mente at Kristiansand nå satset på noe som ville få nasjonal oppmerksomhet.
Det har vi allerede fått: Kristiansandsbarnehagen har vært kommunisert gjennom mange medier. Klikk her for å sjekke: Fedrelandsvennen, fvntv, NRK Sørlandet TV og radio, Norge i Dag, Kanal 4 (Viasat) og P4. Vi gleder oss til fortsettelsen.

VI SKAL SKAPE MAGISKE ØYEBLIKK I BARNEHAGEN!

Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Små barn av regnbuen

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager). I barnehagene våre går det barn som er forskjellige på mange slags måter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmål, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier. Noen bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre, noen sammen med bestemor, andre kanskje hos en fosterfamilie. I samfunnet vårt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen tror på Gud, eller  Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med å tro på seg selv. Sånn er verden i 20

Samisk kultur - en del av det norske mangfoldet.

Årets storbykonferanse har nettopp funnet sted i Tromsø, - "en samisk by", hevdet ordføreren (som var fra Bergen!) Byen har nettopp åpnet en ny samisk barnehage , basert på samisk kultur og språk . Vi fikk også et møte med Samisk Høgskole , og Asta Balto som snakket om samiske tradisjoner:"Fra tradisjonell oppdragelse til pedagogikk". Den samiske kultur har hatt dårlige kår i Norge. Både språk og tradisjoner er nå i ferd med å bli "tatt tilbake" - dekolonisert. Som eksempel kom det, så seint som i 1985, en lovendring som gjorde det lovlig å undervise på samisk i grunnskolen. Opprettelse av sametinget og samisk høyskole var andre milepæler. I dag bør det være like naturlig å lære av vårt eget urfolk, samene , som det er naturlig å lære av andre kulturer som er representert i vårt land. I mangfoldsperspektivet bør samisk kultur og tradisjon , som en del av det norske, kunne være en inngangsport til å forstå andre og mer fremmede kulturer. Temahefte om samis