Gå til hovedinnhold

Godmorgen Solstråler !

"God morgen solstråle!" - Det er hva du skal si til deg selv i speilet hver morgen. Selvsnakk, for å motivere seg selv og tenke positivt var noe av det 80 ledere i barnehagen lærte på inspirasjonsseminar fredag 16. november med Trond Haukedal på Sør Arena. Det ble et hjertelig møte med en morsom og engasjerende psykolog, som hadde som mål, blant annet å lære oss å hente motivasjon i oss selv. Foredraget hadde han kalt Sterk sammen - unik alene, og når dagen var over skulle vi si til oss selv og til våre omgivelser: "Det har reist en puddel på seminar, - en sjæfer har kommet hjem!" Ord blir til handling - ordene du sier påvirker dine tanker. Dine tanker forsterker ditt selvbilde. Ditt selvbilde påvirker og kontrollerer din prestasjon, som igjen påvirker det du sier til deg selv.
Haukedal minnet oss også på veien fra kos med misnøyen til kos med ros. Nøkkelen ligger i å kunne gi ros, og å ikke minst å kunne ta imot ros. Vi har altfor lett for å kalle suksess for flaks, men selv ta ansvaret for fiaskoene. Fra nå av skal vi være "en sjæfer" i vårt eget liv. Vi skal behandle oss selv slik vi vil at andre skal behandle oss. Vi fikk med oss dette kinesiske odtaket på veien:

Når sjelen får næring,
blir personen vakker.
Når personen er vakker,
blir det harmoni i hjemmet.
Når det er harmoni i hjemmet,
blir det orden i landet.
Når det er orden i landet –
blir det fred i verden.


Kommentarer

Mest leste artikler

Praksisfortellinger - en bit av virkeligheten

En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr

Små barn av regnbuen

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager). I barnehagene våre går det barn som er forskjellige på mange slags måter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmål, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier. Noen bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre, noen sammen med bestemor, andre kanskje hos en fosterfamilie. I samfunnet vårt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen tror på Gud, eller  Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med å tro på seg selv. Sånn er verden i 20

Samisk kultur - en del av det norske mangfoldet.

Årets storbykonferanse har nettopp funnet sted i Tromsø, - "en samisk by", hevdet ordføreren (som var fra Bergen!) Byen har nettopp åpnet en ny samisk barnehage , basert på samisk kultur og språk . Vi fikk også et møte med Samisk Høgskole , og Asta Balto som snakket om samiske tradisjoner:"Fra tradisjonell oppdragelse til pedagogikk". Den samiske kultur har hatt dårlige kår i Norge. Både språk og tradisjoner er nå i ferd med å bli "tatt tilbake" - dekolonisert. Som eksempel kom det, så seint som i 1985, en lovendring som gjorde det lovlig å undervise på samisk i grunnskolen. Opprettelse av sametinget og samisk høyskole var andre milepæler. I dag bør det være like naturlig å lære av vårt eget urfolk, samene , som det er naturlig å lære av andre kulturer som er representert i vårt land. I mangfoldsperspektivet bør samisk kultur og tradisjon , som en del av det norske, kunne være en inngangsport til å forstå andre og mer fremmede kulturer. Temahefte om samis